Volgens de gepubliceerde opendata-gegevens van RDW zijn er in 2021 maar liefst 52 procent minder terugroepacties voor voertuigen geweest dan in 2020. Dat is een forse daling. Reden tot blijdschap is er echter niet, constateert Kenteken.tv op basis van eigen analyse: de registraties bevatten manco’s.

In 2021 zijn dus maar liefst 52 procent minder voertuigen teruggeroepen dan in 2020. In 2021 zijn door RDW 271 terugroepacties met een risicobeoordeling gepubliceerd. Dat is 10,0 procent minder dan het aantal terugroepacties uit 2020. Ook in 2021 was de categorie “Motorrijtuigen – carrosserie (beschermingsmiddelen inzittenden)” het meest toegewezen aan een terugroepactie. Opvallend is de sterke doorgroei van nummer twee voor elektrische installatie. De toenemende elektrificatie van componenten in een voertuig zal hier waarschijnlijk de onderliggende factor zijn.

In de analyse door Kenteken.tv is ook een lijst beschikbaar met de recalls per distributeur. Omdat dit per juridische entiteit gaat, komen sommige merken vaker voor. Zo staan de verschillende Mercedes-Benz bv’s verspreid over de top twintig. Opgeteld zouden ze met afstand de koppositie pakken met liefst 104 terugroepacties. Omgekeerd staan er in die lijst ook bv’s zoals die van PSA waar meerdere merken onder vallen. Een speciale reeks terugroepacties onder de noemer EA189 was in 2016 ingesteld voor de sjoemeldiesels van VW Group. Volgens de laatste telling van Kenteken.TV staat van deze vier EA189 terugroepacties nog 23,1% open.

Gang van zaken

In Nederland coördineert en registreert de RDW voor de voertuigbranche alle terugroepacties (ook wel recalls genoemd). Deze terugroepacties dienen door officiële vertegenwoordigers of distributeurs uitgevoerd te worden. Er is ook een categorie terugroepacties die RDW niet via zo’n vertegenwoordiger gemeld krijgt, maar via een andere bron. Deze terugroepacties dienen eerst door zo’n vertegenwoordiger bevestigd te worden, voordat het vervolgproces van herstelling in Nederland georganiseerd kan worden. Juist op dit moment lijken er gaten in het registratiesysteem te zitten, blijkt uit data-analyse.

Per terugroepactie ontvangt RDW van deze vertegenwoordigers of distributeurs een complete lijst van unieke chassisnummers van alle voertuigen die wereldwijd onderdeel van deze terugroepactie zijn. Elke dag wordt deze lijst gecheckt met de geregistreerde chassisnummers in het Nederlandse kentekenregister. Door middel van import kunnen immers voertuigen naar Nederland toekomen waarvoor de recall nog van toepassing zou kunnen zijn.

De volledige analyse is terug te lezen op Kenteken.tv

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties