71 procent van de Nederlandse ondernemers deelt de opvatting van de (toen nog) demissionair minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem en president van De Nederlandsche Bank Klaas Knot dat het voor de economie goed zou zijn als de lonen zouden stijgen. Enkele ondernemers die Aftersales Magazine sprak, reageren opvallend genuanceerd.

De grote steun van het Nederlandse bedrijfsleven voor een loonstijging blijkt uit een peiling van FD onder duizend beslissers in het midden- en kleinbedrijf. Het macro-economische plaatje is helder: als de lonen stijgen, gaat de koopkracht omhoog en dat is goed voor de economie. Dus ook al kost het de ondernemer meer aan salarissen, hij zal dat terugverdienen doordat consumenten meer te besteden hebben.

Bodem

In de schadebranche zijn de marges niet van dien aard dat ondernemers makkelijk wat meer loon kunnen geven. Hans Rijnbergen, directeur van ASN Rijnbergen in Utrecht, staat dan wel bekend als een sociaal mens en hij gunt zijn personeel dan ook “allemaal wat extra. Maar dan zullen ze aan de andere kant ook wat meer moeten geven. Want je komt tekort, zo is het gewoon. Ik denk dat we er allemaal wel over eens zijn dat in onze branche de bodem is bereikt.”

‘Ze verdienen het’

De directeur van een universeel autobedrijf in de regio Arnhem wil liever niet met naam en toenaam in de publiciteit, maar heeft wel een uitgesproken mening. “Zakelijk gezien moeten de loonkosten zo laag mogelijk blijven. We willen als ondernemers graag winst maken, toch? Maar ik denk dat er inderdaad wel ruimte is voor wat extra’s, nu de omzetten en winsten stijgen. Sowieso probeer ik mijn mensen altijd iets boven de wettelijke norm te belonen. Begin dit jaar nog, uit eigen initiatief. Omdat ze het verdienen, maar ook omdat je er problemen mee voorkomt. Discussie, onvrede, overstappen naar een ander autobedrijf. Dat soort gedoe kost je volgens mij nog veel meer.”

Afstemming

Die strategie werkt in zoverre dat de vier medewerkers lange dienstjaren hebben. Tegelijk blijft het opletten geblazen met loonsverhogingen. “Er zijn hier op het bedrijventerrein de afgelopen jaren diverse onafhankelijke autobedrijven bijgekomen. Gooi ik de uurlonen omhoog, dan zal ik het werkplaatstarief daarop moeten afstemmen. Met de toegenomen concurrentie moet ik zorgen dat ik mezelf niet uit de markt prijs.”

Vraag en aanbod

Is het bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt een taak voor ondernemersorganisatie Bovag om te zorgen dat leden hun personeel meer gaan betalen? Nee, laat Bovag via een woordvoerder weten. “Dat regelt zichzelf allemaal in een markt van vraag en aanbod. Dat kunnen onze leden prima zelf. Natuurlijk zijn wij er wel om in het overleg tussen de sociale partners tot een acceptabele cao te komen. Maar de huidige cao loopt nog tot eind 2018, dus dat speelt op dit moment niet.” Overigens pleitte Aftersales Magazine hoofdredacteur Jos Veldhuisen in 2013 in zijn column voor hogere salarissen in het autobedrijf.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties