MB: in 2025 80% onderhoudsafspraken online

Mercedes-Benz gaat ervan uit dat klanten tegen 2025 zo’n 80% van alle onderhoudsafspraken online boeken. Met dank aan de voortschrijdende digitalisering, niet alleen bij aftersalesactiviteiten maar ook bij verkoop.

De voertuigfabrikant lanceerde in 2013 zijn ‘Best Customer Experience’, een wereldwijde verkoopstrategie om in te spelen op veranderende klantbehoeften in het digitale tijdperk. De coronapandemie heeft volgens Mercedes-Benz de behoefte aan contactloos handelen alleen maar versterkt. Daarom zal, met het oog op de 4.0-versie, een selecte groep dealers binnenkort de volledig contactloze voertuigaanname testen. Doel is dat de klant, nadat de werkplaatsreceptie al zijn vragen heeft beantwoord en klachten genoteerd, zelf zijn auto kan inchecken zonder het dealerbedrijf binnen te hoeven gaan. De digitale orderbevestiging kan direct op de terminal worden ondertekend, waardoor de klant geen eventuele wachttijd meer heeft en evenmin gebonden is aan de openingstijden van de werkplaats.

Digital Detector

Een andere volledig contactloze service voor werkplaatsklanten is de ‘Digital Detector’. Wanneer de auto door de detector rijdt, documenteert deze de technische staat. Hij meet het loopvlak van de banden en maakt foto’s van alle kanten, ook van de onderzijde. De service-adviseur herkent mogelijke schade en kan deze direct aan de eigenaar laten zien. De voertuigstaat wordt na het werkplaatsbezoek opnieuw vastgelegd, met het oog op neutrale documentatie voor de klant en de werkplaats. Verder kunnen klanten in China via hun smartphone banden voor hun Mercedes bestellen. Zij kunnen direct zien of de gewenste set op voorraad is, hun bestelling plaatsen en vervolgens binnen twee uur op geselecteerde locaties de aankoop laten monteren.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.