De database van Werkplaats Serviceprovider (WESP) nadert de zeshonderd deelnemende autobedrijven. Doordat de softwarekoppeling met de werkplaatsadministratie steeds verfijnder is geworden, kunnen nu productanalyses worden aangeboden. Van ruitenwissers bijvoorbeeld.

Hoe simpel lijkt het verkopen van nieuwe ruitenwissers? De klant ervaart een steeds slechter zicht, ziet strepen of hoort krassende, dan wel piepende geluiden. De kosten om een set te vervangen zijn overzichtelijk en het effect van een nieuwe set is direct zichtbaar. Kortom, wie verkoopt er nu geen ruitenwissers? Je zou ze de kost niet willen geven, blijkt uit de analyse van WESP. In ieder geval lijkt het erop dat eenvoudig te realiseren verkoopkansen blijven liggen. Dat zou kunnen komen doordat de ruitenwisser voor het autobedrijf een minder spectaculair product is. Totdat je je realiseert hoe gemakkelijk een vervanging is en hoeveel marge een setje ruitenwissers kan genereren…

Marktmogelijkheden

De bij WESP aangesloten autobedrijven hebben over 2017 gezamenlijk aan ruitenwissers een omzet geboekt van 3,22 miljoen euro. Dat is een plus van 7,6 procent ten opzichte van 2016. Daarbij ging het om 148.270 ruitenwissers, ofwel gemiddeld 23 euro per ruitenwisser, waarbij opgemerkt dat er per auto natuurlijk meerdere ruitenwissers zijn. De 148.270 ruitenwissers waren dan ook verdeeld over 105.218 facturen. Dat betekent dat er gemiddeld 1,4 ruitenwisser per auto is verkocht. Lees het hele artikel in nummer 2 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 23 februari is verschenen.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties