‘Wij willen vooral alles zelf kunnen doen’

Het motto ‘Je moet groot bouwen’ van Porsche Centrum Gelderland-directeur Mark Wegh is recht aangedaan. Op steenworp afstand van het bestaande pand in het Gelderse Heteren verrees een enorm aftersalescentrum van ruim 7200 m2. “We hebben maximaal bijgebouwd, want we bleven uit ons jasje groeien.”

Mark Weghs (rechts op foto boven artikel) dna zingt door in de hele organisatie die inmiddels bestaat uit 145 man. ‘Klanten geen redenen geven om niet bij ons te kopen’, ‘Uitgaan van je eigen kracht en vooral niet kijken naar een ander’ en ‘Dit is de Champions League, we doen het goed of we doen het niet’. Het zijn stuk voor stuk uitspraken die precies weergeven met welk type ondernemer we van doen hebben. En met wat voor bedrijf. Hij stelt: “Daar ben ik heel duidelijk in. Je doet het goed, of je doet het niet. Zo simpel is het. Ik neem ’s avonds en ’s nachts bijvoorbeeld altijd de telefoon op. Als je iemand in het holst van de nacht helpt, dan heb je een klant voor het leven. Dat duidelijke is iedereen hier van mij gewend. Zo ben ik wars van hiërarchie, daar schiet je namelijk niets mee op. Met mensen verantwoordelijkheden geven wel. Een verkoper verkoopt auto’s en een monteur werkt aan auto’s.” 

Wegh verontschuldigt zich, neemt onderwijl wat telefoontjes aan en verkast verschillende keren van het ene naar het andere pand. Hij is druk, dat is merkbaar. En dat is vooral heel begrijpelijk. Tegenover mij zit aftersalesmanager Sander Heere (links op foto boven artikel) die naast Wegh staat in de organisatie. Hiërarchie, dat is zogezegd uit den boze hier. Heere, schamper lachend: “Ik functioneer ook niet zo heel best met iemand boven me. Ik denk dat Mark tijdens de nieuwbouw drie keer is komen kijken. Hij weet toch: Sander regelt het wel. Ik geloof dat ik ‘m in al die maanden één keer iets gevraagd heb. Naar welke vloertegel zijn voorkeur uitging.”

CNC-draaimachine

Om de vaart er een beetje in te houden heeft Heere het nieuwe aftersalescentrum laten opleveren in vier fases; de buitenschil inclusief de werkplaats was als eerste aan de beurt, op 16 oktober 2020. In maart ging de eerste paal de grond in. “Feitelijk valt alles nu voor het eerst op zijn plek”, zegt hij. “We hebben de ruimte, we hebben de afdelingen en we hebben de mensen bij elkaar die bij elkaar moeten zijn. Ook het team voelt zich goed in deze opzet. Op een goed moment liepen er 25 man op 17 bruggen, dat was gewoonweg niet te doen. Inmiddels hebben we in totaal op één locatie 75 bruggen en 6 richtbanken. De bruggen worden bezet door 56 monteurs, 8 poetsers en 4 carwrappers (de overige bruggen zijn uitlijn- en directaannamebruggen voor de serviceadviseurs en schade-adviseurs).” 


‘Iemand kan een briljant cv hebben, als hij niet in het team past,

dan neem ik ‘m niet aan’


Eigenlijk dus een heel apart autobedrijf: “Wij zijn één van de grotere Porsche-dealers en bovendien zijn we de enige met een zelfstandig eigenaar. Maar we zijn vooral plus, plus, plus. We hebben in de loop der jaren van alles aan onszelf vastgeknoopt. Neem het stand alone Porsche Classic Center en onze eigen in house schadeafdeling – uiteraard geaudit door Porsche AG. Tel daar bij op dat we eigen brandstoftanks hebben, een eigen lease- en verzekeringsmaatschappij en een uitgebreide transportdienst, dan is dat best uniek te noemen. Ontzorging, daar gaat het om. Daarom beschikken we over een eigen transportservice die bestaat uit een gesloten vrachtwagen die we hebben laten bouwen voor zes auto’s. Dan is er nog een open vrachtauto en hebben we vier dichte trailers. Inmiddels staan er zestig chauffeurs paraat om auto’s te halen en te brengen van 6.45 tot 23.00 uur en hebben we een vloot van zeventig vervangend vervoerauto’s. Ik vind het vooral erg mooi om te zien dat we hierdoor serieus hard groeien.” 

Deze manier van werken heeft beslist een aanzuigende werking. Heere vervolgt: “Auto’s die hier worden gekocht, worden hier doorgaans ook verzekerd. Is er schade? Wij repareren in eigen huis. Zo beschikken wij over een CNC-draaimachine waarmee we wielen afdraaien. Zien wij bij een beurt of wielenwissel dat een wiel beschadigd is, dan geven wij dit direct door aan de eigenaar. Als hij ze hersteld wil hebben, dan kan dat en snel ook. Deze manier van werken ligt ons nu eenmaal. Zo zit ík in elkaar, maar Mark zeker ook. We willen het liefst alles zelf kunnen, niet afhankelijk zijn van een ander, want hiermee waarborg je je kwaliteit.”

Dedicated mensen 

Vanaf dag één is het PCG-team nauw betrokken geweest bij de nieuwbouw. Ze konden meedenken over indelingen, apparatuur en wat het beste is qua workflow en efficiency. Alle afdelingen overleggen eens in de maand, dan worden er informatieve sessies belegd met als doel: hier staan we en dit zijn we aan het doen. Heere: “Wat vind jij ervan? Wat kan beter of anders? Altijd heb ik de mensen overal bij willen betrekken. Betrekken en informeren is managen. Om te beginnen met de basis: we hebben een geweldig team dat perfect op elkaar is ingespeeld. Wij hebben extreem weinig (ziekte)verloop. Iemand kan een briljant cv hebben, als hij niet in het team past, dan neem ik ‘m niet aan.” 


‘Uiteraard heeft PCG ruimschoots voorgesorteerd op elektrificatie’


PCG zoekt dedicated mensen. Vaak worden ze aangebracht uit het eigen netwerk. “Je steekt namelijk je hand in het vuur voor die persoon, anders breng je ‘m niet aan. Daar komt bij: wij zijn nuchter en laagdrempelig, dat spreekt de mensen aan. Hoe zo’n snelgroeiend bedrijf met 145 man te managen is? Dat is op zich niet heel ingewikkeld, voor ons beiden niet. Het is ook geen hogere wiskunde, hè. Wij hebben op alle afdelingen iemand zitten die de verantwoordelijkheid draagt, neemt en pakt. Daarnaast laten wij weten dat we meer zijn dan sec een werkgever. Als er iets is dan kunnen ze dat altijd aangeven, ook privézaken. Als wij weten wat er gaande is, dan kunnen we daar op inspelen en iemand wat lucht geven.”

Voorgesorteerd op elektrificatie

Heere geeft een rondleiding door het nieuwe pand. Vooraan zit Next Level Cars, een apart bedrijf dat zich bezighoudt met het verfraaien van premium merken (waaronder Porsche) met bijvoorbeeld Techart-individualisering, Akrapovic-uitlaatsystemen, detailling en wrappen met XPEL. Deze ‘lakverzegeling 2.0’, mat of glimmend, wordt optioneel bij iedere nieuwe auto aangeboden. De high-end lakbeschermingsfolie is krasvast, dat wil zeggen, krassen in de folie vloeien dicht zodra er warm water overheen wordt gegoten. Ten tijde van het interview werd de hand gelegd aan vier speciale XPEL-overdrukcabines, zogenaamde clean rooms, met een constante temperatuur van 23 graden. Hier brengen XPEL-specialisten de folie nauwgezet aan. Heere geeft aan dat er heel veel vraag naar is. Hierachter is het nieuwe aftersaleswalhalla gevestigd.” 

Wat opvalt is dat de werkplaatsen extreem licht zijn, bijna klinisch en steriel. En het is er ruim, héél ruim. De plafonds zijn voorzien van dempingsplaten zodat de monteurs geconcentreerd kunnen werken en er is de keuze uit verschillende hefbrugtypen. De werkplaatsinrichting is afkomstig van Explora en Brekupa, in de schadewerkplaats zijn dat CWN, EMM en Metalak. De gebruikte motorolie is afkomstig van huisleverancier Mobil. Tot slot de diagnose-apparatuur vanuit Porsche, die is van Siemens en voor de banden en uitlijning wordt gebruik gemaakt van Hunter. In de hoek, naast de directaanname – waar auto’s uitgebreid kunnen worden bekeken als ze binnenkomen – staat een hypermoderne Car-O-Liner Quick 42-richtbank. 

Uiteraard heeft PCG ruimschoots voorgesorteerd op elektrificatie. Zo zijn er extra brede bruggen voor bijvoorbeeld het verwisselen van een accupack. Ook zijn overal 11 kW en 22 kw laders plus een fastcharger  geïnstalleerd, zowel in dit nieuwe als in het bestaande pand. Achteraan het nieuwe pand is het aflevercentrum, inclusief grote poetsafdeling. Heere geeft aan dat hij dit bewust wilde lostrekken van de normale werkplaats, het is een afdeling op zich geworden. In totaal kent de schadeafdeling zeven (afsluitbare) voorbewerkingsunits, een riante maskeerruimte waar de auto’s worden ingeplakt en tot slot zijn er twee spuitcabines te vinden. Drie vaste spuiters werken vanuit een grote mengruimte. “Ze moeten elkaar vooral niet in de weg lopen. De ruimte wordt extreem goed schoongemaakt, inclusief een dagelijkse schrobbeurt.” 

Wensen of verlangens

Waar eindigt het? Zijn er nog wensen of verlangens? Wat valt er überhaupt nog te wensen. Wegh stapt de vergaderkamer binnen met drie glazen water. Zijn telefoon gaat af, maar hij stopt deze weg. “Wensen zijn er altijd nog”, zegt hij met een kinderlijke glinstering in de ogen. Heere vult aan: “Heel concreet: momenteel bouwen we een cabine zodat we kunnen gaan droogijsstralen, dit is een droge en milieuvriendelijke reinigingstechniek. Het oppervlak wordt niet beschadigd en het resultaat is werkelijk briljant. Bovendien gebeurt het nog heel weinig. Ik zie hier erg naar uit. Tja, en dan heb ik nog de wens om ook intern lederen interieurs te gaan inbouwen en om zelf cabriodaken te gaan doen. Momenteel zijn er altijd wel zo’n dertig auto’s per jaar waar we of het hele interieur van moeten doen, of deels. Dat besteden we nu uit, maar – daar gaan we weer – liever doen we dat ook zelf. Maar heus, dat gaat zeker nog gebeuren.” Een snelle uitwisseling van blikken tussen Heere en Wegh zegt op dit moment meer dan voldoende.

Mike Raanhuis

Mike Tekst & Beeld schrijft, interviewt en fotografeert. Het portfolio is breed en diep, van portret tot reisreportage en bedrijfsprofiel. Voor Aftersales Magazine is hij het gezicht achter de rubriek 'Buiten Kantooruren'.

Van Mike Raanhuis zijn er nog 56 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Mike Raanhuis

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *