bekeken: 594 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

XC40 bewijst zich bij Euro NCAP

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 13 augustus 2018, 14:38

Leestijd: 1 minuut

Volvo heeft bij de entree in het segment der kleine SUV’s de afkomst niet verloochend, aldus Thatcham bij diens oordeel over de XC40 na diverse botsproeven. Ford krijgt daarentegen een veeg uit de pan.

Thatcham heeft in het kader van de reguliere botsproeven binnen Euro NCAP de nieuwe XC40 van Volvo en de jongste generatie Ford Focus tegen het blok gezet. Beide kregen de maximale score van vijf sterren. Bovendien zijn de autonome remfuncties van beide modellen specifiek benoemd en gelauwerd. “Volvo heeft opnieuw een benchmark-model afgeleverd”, aldus onderzoeksdirecteur Matthew Avery van Thatcham.

Compromisloos

“De XC40 is gebouwd op het platform voor kleine modellen, maar er is geen compromis gedaan aan de veiligheid. Dit ondanks de uitdagingen die dit segment op dit vlak met zich meebrengt.” Met een score van 97 procent (in de categorie bescherming van volwassen inzittenden) is het volgens Thatcham een van de hoogst scorende modellen van de afgelopen drie jaar.

Video XC40

Ford Focus

In de categorie bescherming van volwassen inzittenden scoort de Ford Focus 85 procent. In 2017 lanceerde Ford vijf modellen, waarvan alleen de Fiesta meer dan drie sterren wist te behalen in de beoordeling volgens de normen van Euro NCAP. Gemiddeld kwamen de modellen in 2017 niet verder dan 76 procent. “Het is verfrissend om te zien dat het merk zich verbetert voor een belangrijk model zoals de Focus. Jammer was het verlies aan punten in de categorie whiplash-bescherming.”

Noodremsystemen

Beide merken zijn ver in het aanbieden van systemen die zelf ingrijpen om aanrijdingen te voorkomen en de gevolgen te beperken als voorkomen niet meer mogelijk is. Met name fietsers en voetgangers profiteren van deze AEB-systemen. Avery legt uit: “We hebben dit jaar een offset doel geïntroduceerd, specifiek voor het testen van deze autonomous emergency brake systems. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld situaties simuleren die voorkomen op minirotondes wanneer de achteropkomende auto niet in rechte lijn staat ten opzichte van de voorligger. In deze test scoren beide modellen hoog.”

Tags: , , ,

‘Veiligheidssoftware Tesla…Connectiviteit: richt je op…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties