In de Europese Unie, plus het Verenigd Koninkrijk, wordt jaarlijks voor 440,4 miljard euro aan autobelastingen geïnd door de diverse overheden. Dat blijkt uit de nieuwe autobelastinggids van koepelorganisatie Acea, die daarbij opmerkt dat dit meer dan tweeënhalf keer zoveel is dan het totale budget van de Europese Unie.

“Het illustreert de enorme importantie van de automobielindustrie voor Europa”, zegt Eric-Mark Huitema, algemeen directeur van Acea. “Het is voor de gezondheid van de Europese economie en overheidsbegrotingen in het bijzonder dan ook van het grootste belang dat we onze industrie in de nasleep van de Covid-19-crisis kunnen herstarten.”

Top 5

In absolute zin draagt Duitsland met 93,4 miljard euro het meeste bij aan de 440,4 miljard euro autobelastingen die in de EU worden geïnd. Frankrijk is tweede met 83,9 miljard euro, Italië derde met 76,3 miljard euro. Nederland draagt 21,5 miljard euro bij.

Auto55.be heeft uitgerekend wat dat omgerekend per hoofd van de bevolking is. In die berekening komt België op de eerste plaats, met een autobelasting van 1806 euro per inwoner. Oostenrijk is tweede met 1616 euro en Finland derde met 1468 euro. Nederland zit met 1244 euro net boven het Europese gemiddelde van 1160 euro. In Spanje zijn de autobelastingen per inwoner met 639 euro het laagst.

Opbouw autobelastingen

Uit de autobelastinggids blijkt verder dat de autobelastingen per land heel divers zijn opgebouwd. 24 landen bepalen de belastingen geheel of gedeeltelijk op grond van de CO2-uitstoot en/of het brandstofverbruik. Estland, Letland en Polen hebben geen CO2-gerelateerde autobelasting. Sommige landen baseren hun autobelastingen op vermogen, aanschafprijs, gewicht, cilinderinhoud, of een combinatie van deze factoren.

Belastingvoordelen voor elektrisch oplaadbare auto’s zijn er in 24 van de 27 EU-lidstaten. Slechts 13 landen geven aanschafkortingen bij de aankoop van een elektrische auto.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties