Toen we naar ons huidige pand verhuisden, zagen we de automotive wereld al langzaam veranderen, vooral in de richting van elektrische auto’s. We wilden onze werkplaats dan ook inrichten als de werkplaats van de toekomst. Dat heeft zich geuit in onder meer twee kilometer datakabels in het pand, zodat we overal in kunnen pluggen op het internet, van belang voor software-updates, maar ook voor ADAS-kalibratie, radar-kalibratie, bandenscanner, uitlijnen en de schokdempertestbank.

Het onderstel blijft onderdeel van de auto, of die nu elektrisch is of niet. Het wordt ook zwaarder belast vanwege het hogere gewicht. Bovendien zijn het vaak auto’s waar een flink prijskaartje aan hangt, dus daar verwacht een berijder wel wat van. Die wil je dus ook goed kunnen testen en onderhouden.

In het verleden vroegen klanten wel eens, als ze de auto van een beurt kwamen ophalen, wat we dachten van de schokdempers. Zonder schokdempertest kun je daar eigenlijk niet veel van zeggen. “Volgens ons zijn die wel in orde”, zeiden we dan. “Oh, ik vond dat de auto wel wat zwabberde”, zei de klant dan. Het is dan jammer dat hij dat achteraf zei. Om dat voor te zijn, zit de schokdempertest nu in het innameprotocol, na de bandenscan en de remmentest. Het zit ook in het DNA van de monteurs.

We vermelden de schokdempertest ook altijd op de factuur, ook als de test positief uitvalt. Het is niet alleen maar afkeuren, het is ook goedkeuren. Zelfs een jaar na montage nemen we de schokdempers mee in een test. Het komt wel eens voor dat schokdempers al na een jaar niet meer goed functioneren. Dan geven wij ze gewoon terug, onder garantie.

Als een klant erover klaagt dat de auto niet mooi recht tussen de lijnen blijft, kalibreren we de ADAS-systemen opnieuw, net zoals je een wiel even op het balanceerapparaat zet als de klant klaagt over een trilling. Dan kijk je ook even of er geen onbalans in het wiel zit. Je wil de zekerheid hebben, als je tegen de klant zegt dat het goed zit, dat het ook echt goed zit.

Waar we eerder dachten: al die investeringen in equipment, dat wordt toch wel duur allemaal, zien we nu dat we al vier jaar niet meer bij een dealer of een ander autobedrijf zijn geweest, omdat we alles zelf kunnen. Je wil ook helemaal niet meer afhankelijk zijn van een ander, want die andere autobedrijven komen ook om in het werk, dus die zitten echt niet op jouw werk te wachten. Nu kunnen wij onze eigen klanten goed helpen. En al doen we nog niet veel radar-kalibraties, tegen de klant zeggen: ga daar maar voor naar een ander, dat gaat je bedrijf ook niet helpen. Juist door in al die apparatuur te investeren en de tijd te nemen om auto’s goed te inspecteren op het moment dat ze binnenkomen, zijn we in staat om onze uren te verkopen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties