Remanufacturing is helemaal hip tegenwoordig. Enigszins tot verbazing van Bosch, die al decennia onderdelen reviseert. Om dat te laten zien, nodigde men ons uit bij Bosch Bernolákovo in Slowakije, waar remanufacturing van dynamo’s plaatsvindt.

Remanufacturing is totaal iets anders dan repareren of vernieuwen, zo wrijft men ons direct in. Het is een industrieel proces, waarbij niks aan het toeval overgelaten wordt. De dynamo’s die uit de Bosch-fabriek in Bernolákovo komen, voldoen aan exact dezelfde standaarden als die van OEM’s. Dit betekent dat ze even goed zijn als een nieuwe, of misschien zelfs wel beter. Dit maakt de dynamo’s die Bosch verkoopt onder de naam eXchange erg aantrekkelijk.

Niks bijzonders

Met het oog op duurzaamheid en de circulaire economie krijgt remanufacturing tegenwoordig veel aandacht. Voor Bosch is het echter niks nieuws. Dit jaar bestaat de fabriek in Bernolákovo 25 jaar. Sinds 2008 is hij eigendom van Bosch. Hier heeft men altijd aan remanufacturing gedaan van dynamo’s en startmotoren. Zoals fabrieksdirecteur Tomáš Danter het stelt: “Voor ons is dit niks bijzonders meer. Wij doen dit al 25 jaar.”


‘Wij garanderen dat elk onderdeel 100 procent goed is. Het maakt dus niet uit in welke samenstelling ze in een dynamo komen.’
Tomáš Danter


De fabriek op zo’n 16 kilometer van de Slowaakse hoofdstad Bratislava oogt van buiten niet bijzonder indrukwekkend of groot. Er werken zo’n 210 medewerkers, van maandag tot vrijdag in twee diensten van 8 uur. Per jaar verlaten 320.000 dynamo’s de poorten voor klanten over de hele wereld. Hier werkt men aan meer dan 1100 verschillende productvarianten: alle typen dynamo’s van 45 tot 220 Ampère, of ze nu door Bosch gemaakt zijn of niet.

Personeel

De fabriek is niet de enige locatie van Bosch in Slowakije. Helemaal in het oosten, bij Michalovce, worden elektrische motoren en pompen voor wasmachines, drogers en vaatwassers gemaakt. De fabriek in Bernolákovo werkt echter nauwer samen met de fabriek in Oekraïne, waar startmotoren gereviseerd worden. Omdat men daar momenteel moeilijk aan personeel kan komen, heeft men in Slowakije de engineering en het garantiewerk van startmotoren overgenomen.

Moeite om aan goed personeel te komen, heeft de fabriek in Bernolákovo niet. In de nabije omgeving zijn veel autofabrieken van verschillende merken. Er zijn dus veel technisch opgeleide mensen te vinden, vertelt Danter ons. “Het is meer de uitdaging om mensen hier te houden”, zegt hij. Een goede werksfeer is daarom erg belangrijk. Ook veiligheid staat erg hoog in het vaandel. De fabriek is één van de meest veilige van Bosch. Al meer dan drie jaar is er geen enkel ongeluk gebeurd.

Niet anders

Het proces van remanufacturen van dynamo’s bestaat uit meerdere stappen. Meestal gebeurt het in batches van minstens 25 gelijke exemplaren. Bij zogenaamde slow movers kan dit aantal ook 10 zijn. De productielijn is zelfs ingericht op enkele gevallen, als dat nodig is. Het maakt bij de dynamo’s niet uit of ze door Bosch gemaakt zijn of niet. Het aandeel andere merken neemt zelfs alleen maar toe. In 2018 verkocht Bosch zijn productielocatie voor dynamo’s en startmotoren in het Duitse Göttingen aan SEH Automotive, een nieuw bedrijf onder Zhengzhou Coal Mining Machinery Group Co.

Het maakt in de fabriek van Bosch in Bernolákovo niet uit wie de dynamo heeft geproduceerd. Zo’n 80 procent van de dynamo’s die men hier reviseert, is afkomstig van OEM’s. Het restant is aftermarket. Alle dynamo’s worden onderzocht, onderdelen worden vervangen en ze verlaten de fabriek pas als ze voldoen aan de kwaliteitseisen van Bosch. Hierbij is het product zelf niet anders geworden. Bij remanufacturen veranderen de componenten niet. Toch kunnen de gereviseerde dynamo’s beter zijn dan het origineel.

Specificaties gelijk

Als eerste stap wordt een nieuw type dynamo helemaal uit elkaar gehaald. Dankzij reverse engineering kan nauwkeurige documentatie opgesteld worden over het product en al zijn onderdelen. Het levert een bill of material op. Bosch kijkt of alle componenten bekend en op voorraad zijn. Zo niet, dan wordt een aankoopprocedure gestart. Het kan dus zijn dat Bosch onderdelen bij een andere leverancier koopt dan de oorspronkelijke fabrikant. Hoewel de specificaties gelijk zijn, kan de kwaliteit hierdoor verschillen.

Bij remanufacturing blijft het product hetzelfde, maar toch kunnen in het proces veranderingen gemaakt worden. Zo kan Bosch besluiten een verbinding anders te lassen, als men dat beter acht. Ook op deze manier kan de kwaliteit van het gereviseerde onderdeel beter zijn dan het nieuwe origineel. Elke dynamo wordt bovendien blootgesteld aan vele tests. Niet alleen de standaard fit & function test, maar de producten zijn uitgebreid getest voor vibraties, klimaatinvloeden en levensduur.

In serie

Nadat één enkel exemplaar in Bernolákovo uit elkaar gehaald, geanalyseerd, gedocumenteerd, gereviseerd en getest is, volgt een prototype productieserie. Deze bestaat uit 25 stuks van hetzelfde type. In deze serie kijkt men hoe vaak verschillende onderdelen vervangen moeten worden. Ook wordt het productieproces zelf getest. Als er speciale gereedschappen nodig zijn, dan maakt men deze. Ook weet men nu hoeveel er van welke onderdelen besteld moeten worden. Als dat allemaal in orde is, dan is men klaar voor remanufacturing in serie van dit type dynamo.

Medewerkers kunnen tot zes dynamo’s tegelijk uit elkaar halen op hun werkstation. De onderdelen worden eerst allemaal grondig schoongemaakt. Hierbij heeft elk onderdeel zijn eigen proces, eigen methode en eigen mix van schoonmaakmiddelen. Volgens Danter is dit noodzakelijk: “Als een onderdeel niet schoon is, dan gaat de diagnose niet werken. Het maakt hier nog niet uit wat er kapot is.” Bij de diagnose wordt een onderdeel minutieus bekeken en getest. Hierna wordt het goedgekeurd, gerepareerd of weggegooid. Bepaalde onderdelen, die aan veel slijtage onderhevig zijn of vaak kapot gaan, worden altijd vervangen.

Geen terugkoppeling

Hierbij is interessant dat er geen terugkoppeling plaatsvindt naar de fabrikant van de dynamo. Uit het remanufacturing-proces kan Bosch precies afleiden wat de zwakke plekken zijn bij een type dynamo. Zelf bedenken ze daar een oplossing voor, zodat de gereviseerde dynamo in de blauwe Bosch eXchange-verpakking dit probleem niet meer heeft. De fabrikant die deze dynamo nieuw produceert, krijgt deze informatie echter niet.


Het maakt bij de dynamo’s niet uit of ze door Bosch gemaakt zijn of niet.


Het assembleren en testen van de dynamo’s gebeurt bij Bosch volgens het vier-ogen-principe. Alle remanufactured dynamo’s gaan naar Bosch in Karlsruhe. Hier worden ze ook nog getest. Op deze manier garandeert Bosch dat ze goed zijn. Het is opvallend dat de verschillende onderdelen van een dynamo gedurende het proces niet bij elkaar blijven, om samen weer geassembleerd te worden. “Dat heeft helemaal geen zin”, aldus Danter. “Wij garanderen dat elk onderdeel 100 procent goed is. Het maakt dus niet uit in welke samenstelling ze in een dynamo komen.”

Oneindig

Klanten die een gereviseerde dynamo van Bosch eXchange kopen, kunnen er dus van op aan dat deze minstens even goed is als een nieuwe. Het is ook goedkoper, zeker als een ander exemplaar wordt aangeleverd. Daarbij is hij ook nog eens veel duurzamer. Bij remanufacturing hergebruikt men zo’n 70 procent van de onderdelen. Deze hoeven dus niet nieuw gemaakt te worden. “Er is geen limiet aan remanufacturen”, vertelt Danter. “De onderdelen die niet goed zijn, vervang je. De rest gebruik je opnieuw. Je kunt dit oneindig doen.”

“Ten opzicht van productie van nieuwe dynamo’s besparen we zo’n 90 procent CO2-uitstoot”, besluit Danter. “Per dynamo besparen we hier bij Bosch in Bernolákovo zo’n drie bomen. Reken maar uit hoeveel bomen we in een jaar besparen. Dat moet genoeg zijn voor een flink bos.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties