De werkgevers in de Metaal & Techniek, verenigd in de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT), hebben de vakbonden een eindbod gedaan in een ultieme poging, na vier mislukte onderhandelingsronden, om tot nieuwe cao’s voor de sector te komen, waaronder de cao voor de carrosseriebedrijven.

Cao-onderhandelaar Ron Follon van FWT: “Met ons eindbod doen we als werkgevers een ultieme poging om tot een cao-akkoord te komen. Dit is een stevig eindbod en het doet recht aan de belangen van werknemers. Tegelijkertijd hebben we oog voor de continuïteit van onze bedrijven. We hebben te maken met een afkoelende economie, onder meer door de stikstofproblematiek en netcongestie.”

Loon

Onderdeel van het eindbod voor een cao met een looptijd van 22 maanden (1 april 2024 tot 1 februari 2026) is een totale loonstijging van 9,19 procent. Die stijging bestaat uit een loonsverhoging van 7 procent op 1 juli 2024, een loonstijging van 50 euro per maand op 1 april 2025 en een loonsverhoging van 0,75 procent op 1 januari 2026.

Seniorendagen

De werkgevers willen de staffel van de seniorendagen laten beginnen op 58 jaar. In ruil daarvoor worden seniorendagen toegekend tot aan de datum waarop de AOW ingaat. Achterliggende gedachte is dat de ingangsdatum van de ontzie-maatregelen meegroeit met de toegenomen vitaliteit van oudere werknemers. De staffel schuift op met het opschuiven van de AOW.

Regeling Vervroegd Uittreden

De Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) maakt het mogelijk om werknemers drie jaar vóór de AOW-gerechtigde leeftijd uit te laten treden. De werknemer krijgt dan een uitkering van de stichting RVU. De werkgevers zijn bereid om de premie voor de RVU met ingang van 1 januari 2025 te hervatten, tot 1 januari 2026. De premie bedraagt 0,25 procent.

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. weer het loon uitsmeren over 3 jaar echt niet gewoon 12 %dit jaar anders staken en net zolang tot ze het doen.

  2. gewoon aanhouden die 12% en de RVU door laten gaan voor de zware beroepen en de senioren dagen gewoon zo als het
    ik zit al 44jaar in vak en het is zwaar in de staalbouw en machinebouw .mijn beide schouders zijn al geopereerd en nu zit ik met een zenuw blokkering in mijn onder rug en je gaat maar door om dat je ook een gezin heb

  3. idd walgelijk dit weer leraren krijgen wel alles voor elkaar en andere beroepen ook maar de zwaarste beroepen vissen weer naast het net idd 12 % .. anders staken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35