Als plattelandsgarage vertrouwen we voor onze onderdelenlevering vooral op onze grossier Koskamp. Die heeft ons bovendien aangesloten bij AutoCrew, een garageconcept van Bosch. We monteerden altijd al veel onderdelen van Bosch, wat ook de reden was om te kiezen voor een concept van Bosch. Alle accu’s die we monteren, zijn van Bosch, alle remblokken en ruitenwisserbladen ook.

Autobedrijven die verschillende soorten onderhoud aanbieden, met verschillende merken onderdelen, begrijp ik ook niet. Dan vraagt de klant: “Wat is het verschil dan?” Wat moet je dan zeggen? “Het is allebei goed, alleen de prijs is anders?” Dan weet ik wel waar de klant voor kiest. Klanten komen bij ons, omdat ze ons vakmanschap waarderen. Als ze het zelf zo goed zouden weten, zouden ze het zelf wel doen. Dus wij maken de keuze en kiezen voor Bosch.

Daarmee besparen we tijd met kijken of we een bepaald onderdeel ergens anders voor een paar euro goedkoper kunnen krijgen. Er komt gewoon Bosch op en dan weten we dat het goed is. Voor de klantbeleving zetten we het ook op de factuur: Bosch filter, Bosch remschijven, Bosch accu. En als een klant dan eens komt reclameren, kunnen we terugvallen op de garantie van Bosch.
Als Tesla-specialist monteren we ook op een Tesla vaak Bosch-onderdelen, al zijn die niet OE-gemonteerd. Dieper in het elektronicasysteem zit vaak wel iets van Bosch, een radar bijvoorbeeld, maar dat is vrij beperkt. Als Bosch een onderdeel heeft dat past op een Tesla, dan monteren we dat. In tegenstelling tot onze grossier biedt Tesla ook geen leveringszekerheid. Als je echt een merkspecifiek onderdeel nodig hebt, kan het soms dagen duren voordat je het binnen hebt. Je betaalt ook altijd verzendkosten.

Gelukkig wordt de beschikbaarheid van Tesla-onderdelen in de aftermarket steeds beter. Zo zijn er meerdere producenten van draagarmen, al is de kwaliteit daarvan niet altijd even goed. Ik heb wel eens universele draagarmen gemonteerd die ik na een jaar opnieuw moest vervangen, of waarvan het rubber het niet houdt. Tesla is wel uniek in het feit dat zij niet echt een gedegen aftersalesbeleid hebben. Bij de Volkswagen Groep bijvoorbeeld zit er een dealer als back-up tussen, die een onderdeel ook al de volgende dag kan leveren.

Ook met andere merken hebben we wel leveringsproblemen. BMW heeft bijvoorbeeld een terugroepactie lopen met betrekking tot de EGR-module. De onderdelen daarvoor zijn nog altijd niet leverbaar. Met campers is het helemaal erg. Het gaat daarbij vaak om heel specifieke onderdelen, die niet zomaar bij de grossier op de plank liggen. Er zijn ook veel minder reguliere leveranciers van.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
14 februari 2025
AutoTrack: Prijs Tesla in jaar 10.000 euro gedaald
13 februari 2025
Nieuwe eigenaar Autotaalglas Apeldoorn
13 februari 2025
ING: Exporteren EV’s is geld weggooien
Meest bekeken berichten
Recente reacties