Stellantis heeft momenteel verschillende terugroepacties uitstaan rond de 1.2 Puretech motor met zogenoemde ‘natte’ distributieriem. Het consumentenprogramma Kassa belichtte afgelopen weekend diverse pijnpunten rond de uitvoering van de terugroepactie en het achterliggende product.

De betreffende 1.2 Puretech motor is te vinden in een keur van Peugeot, Citroën, DS en Opel-modellen. Zoals bij Peugeot de Partner, de 208, 308 en 5008, terwijl Citroën hem monteerde in de Berlingo, C3, C4, de DS 3 en 4. Ten slotte hebben ook de Opel Crossland X en de Grandland deze motoren ingebouwd gekregen.

De riem wordt voorzien van de kwalificatie ‘nat’ omdat deze door de olie van het motorblok loopt in plaats van buitenlangs. Dit maakt de riem extra gevoelig voor het gebruik van de juiste oliespecificatie. In het ergste geval komen afgebroken stukjes riem in de olie waarna ze voor verstopping kunnen zorgen die weer leidt tot het wegvallen van de oliedruk, met bijbehorende melding op het dashboard. Een beschadigde vacuümpomp kan weer leiden tot wegvallende remdruk. Uiteindelijk behoort een gescheurde riem tot de mogelijkheden, met alle bijbehorende motorschade van dien. Omwille van de mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid heeft RDW de terugroepacties de risico-inschatting ‘ernstig’ meegegeven.

Voorwaarden

Stellantis heeft in het kader van de terugroepacties eigenaren middels een brief opgeroepen naar de dealer te komen. Sterker nog: de terugroepactie geldt alleen voor klanten die deze brief ontvingen. De fabrikant koppelt bovendien voorwaarden aan de terugroepactie zoals onderhoud verzorgd conform fabrieksspecificaties. Zo moeten klanten facturen overleggen waarin de gebruikte olie is omschreven. Een andere klant maakt melding dat de vorige eigenaar de terugroepactie had moeten laten uitvoeren en dat het nu niet meer kan. Dit alles wekt onvrede bij klanten en de ANWB, zo valt bij Kassa te beluisteren.

Herstelpercentages

Naar aanleiding van de Kassa-uitzending onderzocht Jasper Verweij (Kenteken.tv) op basis van de openbare kentekendata het aantal voertuigen met de relevante terugroepactie. Voor de verschillende Stellantis-merken die het betreft blijkt het aantal als opgelost aangemerkte exemplaren relatief laag te zijn.

Deze relatief lage herstelpercentages zijn wel te verklaren. Voor de onderzochte vijf terugroepacties die hier onder vermeld staan geldt dat de eigenaren pas begin dit jaar werden geïnformeerd:

MGP220494 Peugeot. Aantal teruggeroepen auto’s: 19.887 Gereed: 1.653 (8.3% van totaal)

MGP220495 Citroen en DS. Aantal teruggeroepen auto’s: 8.698 Gereed: 685 (7,9% van totaal)

MGP220496 Opel Grandland/Crossland. Aantal teruggeroepen auto’s: 8.295 Gereed: 1.381 (16,6% van totaal)

MGP220504 Peugeot. Aantal teruggeroepen auto’s: 1.319 Gereed: 113 (8,6% van totaal)

MGP220505 Citroen en DS. Aantal teruggeroepen auto’s: 316 Gereed: 20 (6,3% van totaal)

Twee terugroepacties van eind 2020 (die ook de distributierem betreffen) laten zien dat inmiddels rond de negentig procent van de betreffende kentekens als gereed genoteerd staat:

MGP200506 Citroen en DS: Aantal teruggeroepen auto’s: 8.925 Gereed: 7.837 (87,8%)

MGP200507 Peugeot: Aantal teruggeroepen auto’s: 63.354 Gereed: 59.926 (94,6%)

Deel dit artikel op

16 reacties

  1. Goedemorgen,
    Ook ik heb problemen met de distributieriem.
    De auto is in 2016 door mij gekocht , er is nooit verteld wat de gevolgen zijn bij de natte distributieriem.
    In 2019 is er een andere distributieriem in gegaan , ( wist zelf niet dat het rond de 100.000 km eigenlijk zou moeten kunnen)
    In 2023 ( 2 jan) op de snelweg is de motor kapot gegaan tgv de distributieriem
    Bij de Peugeot garage kreeg ik de schuld dat het mijn schuld zou zijn ( wel een andere Peugeotgarage dan waar ik normaal kom)
    Nooit heb ik brieven of een email gehad over een terugroepactie

  2. Goedemorgen dhr. van Galen,

    De c3 Aircross van u valt niet in de terugroep actie en de distributieriem moet periodiek vervangen worden bij 100.000 km of 6 jaar.
    Hetgeen wat het eerst bereikt is.
    Dit zegt mijn dealer.

  3. Bij de terugroepactie, wordt de distributie riem gecontroleerd.
    Hij wordt niet preventief vervangen….
    Hoe ze hem controleren wordt ook niet verteld.
    De dealer heeft daar instructie over gehad van de Importeur.
    Bij Citroën praten ze dat de riem vervangen moest worden bij
    175000 km of 10 jaar.
    Maar dat is terug geschroefd naar 100000 km of 6 jaar.
    Ook wordt er software matig iets geüpload maar heb er na gevraagd , maar daar zijn ze niet duidelijk over.

    1. Ik zit met een paar vragen
      In juni 2022 heb ik bij een Bovag garage een cirtoen c4 cactus met kenteken SN-027-K met km stand 101.000 gekocht
      In 2023 kreeg ik een brief over een terugroep actie omdat er problemen zijn met de Distributieriem
      In Mei 2023 naar een Citroen Bovag garage gegaan in Groningen
      De auto had 108.000 km op de teller
      Ze gingen kijken en zeiden niets aan de hand
      Ik wist niet dat de riem vervangen moest worden bij 100.000km omdat er veel over geschreven was bij de Programma Kassa
      Dus ik weer huiswaarts
      Nu in 2024 moet onze auto voor juni een apk
      Kreeg een melding van dezelfde garage, dat ook de riem vervangen moet worden omdat hij meer dan 100.000 km had
      Ik vind dit allemaal heel vreemd
      Hadden ze dat toen niet moeten doen, toen ik daar kwam met de brief van de terugroepactie?
      Want toen hadden ze het ook moeten vervangen omdat hij meer dan 100.000km had gelopen
      En toen kon het gratis vervangen worden
      Nu word ik op kosten gejaagd
      Heb beide Garage’s een mail gestuurd, maar ik krijg totaal geen respons terug van hun
      Mvg Peter Hensema

  4. Hallo, wie betaalt de kosten voor het vervangen van de distributieriem of moet de klant dat betalen of komt dat voor rekening dealer

    1. Ik kreeg een telefoontje van de Dealer die de riem ging controleren in 2023 toen ik met de terugroepbrief er naar toe ging km stand was toen 108.000 km, Dat ik in juni een APK moet hebben
      En dat de riem vervangen moet worden omdat de auto meer dan 100.000 heeft gereden 🙁
      Dus de kosten van bijna 1000 euro moet ik nu zelf betalen

  5. Goedenavond
    Ongeveer 2 weken geleden ging bij mijn Peugeot 208 ineens een lampje branden van de olie en hij gaf aan storing in het motor compartment .
    Ik naar mijn garage daar werd mij verteld van het probleem met de distributie riem en dat er waarschijnlijk een terugroep actie opzat , en beter met de Peugeot dealer waar ik hem gekocht had contact kon opnemen . Misschien werd de riem wel kosteloos vervangen en de motor gespoeld , werd er door mijn garage verteld , dus contact opgenomen afspraak gemaakt en binnen 2 dagen was het opgelost riem vervangen e.d door de dealer terwijl ik daar niet in het onderhoud ben .
    Top bedrijf Dealer van Tilborg Zaltbommel ik vind dat dit ook wel eens mag worden gezegd 👍👍

  6. Goedenavond.

    Ook wij ondervinden sinds vorige week problemen met onze distributiesnaar (Peugeot 3008).
    Ik zie dat eind vorig jaar een terugroepactie is geweest. Iemand enig idee welke bouwjaren dit waren? onze Peugeot is van 2019

    1. Beste Essie, Kijk even op ovi.rdw.nl (zonder http www intoetsen). Als je daar je kenteken invult krijg je ook te zien of er terugroepacties voor jouw auto specifiek open staan. Staat helemaal onderaan bij het plusje Terugroepacties (wel eerst even aanklikken zodat plus min wordt)
      Met vriendelijke groet, Barend Luiting (Aftersales Magazine)

  7. Wij hebben begin juli een brief gekregen. Vorige week dinsdag (11 juli) is de auto (Peugeot 5008) naar de garage gegaan. Daar staat hij nog steeds (woensdag 19 juli) omdat de software update niet goed gaat. Inmiddels is de importeur al een week bezig om de software goed te krijgen. Ik heb van de garage begrepen dat zij de terugroepactie hebben stilgelegd. Ik ben benieuwd of er meer gevallen zijn waarbij de software-update niet goed blijkt te zijn en of de terugroepactie landelijk is stilgelegd.

  8. Mijn Peugeot 308 is ook aangemeld voor de terugroepactie bij Dealer in breda

    Mijn distributieriem is vervangen. Volgens de dealer zat er garantie op dus heb ik niks hoeven bij te betalen, alleen het onderhoud

  9. Ik heb een C3 aircross van 2020, 2de hands gekocht in 2021 bij officiele citroen garage . heeft nu 40.000 km en ik moet distributie riem al laten vervangen !!! Als dat niet extreem vroeg is !! Altijd voldaan aan alle onderhoudsvoorwaarden en daar staat ge dan met een jonge occasie . Betalen moogt ge !!

  10. Mijn inmddels 5 1/2 jaar oude Opel Grandland X, met 1.2 PurePech motor, heeft naast een distributieriem van dubieuze kwaliteit ook een hoog olieverbruik. (1 ltr per 1300 km) Heb via de diverse kanalen (vraag via de website stellen, chatten via de website, mailen naar de klantenservice) hierover geprobeerd contact te leggen met Opel Nederland. De enige (re)actie die ik daarop, via de mail heb mogen ontvangen was een (reeds lopende) aanbieding om mijn auto in te ruilen voor een elektrische!
    Toen zelf maar bij een Opel dealer naar binnen gestapt. Een buitengewoon teleurstellende ervaring. “Meneer, uw auto is niet bij een Opel dealer in onderhoud geweest. En dus hoeft u van ons en Stellantis uit op niets te rekenen!”
    Stellantis heeft lak aan 220.000 klanten met een door haar ontworpen PurePech motor. Neemt geen verantwoordelijkheid en zadelt haar klanten op met enorme kosten aan motoronderhoud.

  11. Beste ik kom uit België maar wil jullie mijn verhaal toch vertellen, ik kocht Peugeot 2008 GT 155 pk op 01/12/2020en mijn wagen is reeds 8 maal getakeld zonder de interventies geteld waarvan de auto tot aan de garage kon gereden worden
    – geplette en defecte kabels
    – allerhande motorstoringen
    -tot 2 maal toe vervangen van remblokken na 7000km!!!
    – vaste automatische rem met onmogelijkheid de wagen zonder schade te takelen
    – distributieriem 2 maal vervangen na 43000 en 89000km
    Na 2 jaar stelde Peugeot voorstel om wagen te vervangen waarop ik 11000€ moest opleggen voor nieuwe wagen en men commercieel gebaar van 500€ wou toepassen
    Hebben jullie raad of tips AUB ik kan onmogelijk deze wagen particulier van de hand doen en betrokken garage ziet mij liever niet meer komen

  12. Heb in juni 2022 een citroen c4 cactus gekocht bij een PCA Dealer met 101763 km op de teller
    In 2023 kreeg ik een terugroepbrief
    Naar een Citroendealer gegaan met de brief om de riem te laten controleren toen stond er 108000 op de teller
    Niets aan de hand zeiden ze
    Nu in 2024 kreeg ik een bericht van de Dealer voor een APK en dat de riem vervangen moet worden omdat er meer dan 100.000km op de teller staat
    Nu is mijn vraag Hadden ze dat niet moeten doen bij de terug oproep?
    Omdat het toen al meer dan 100.000 km was
    Mvg Peter

  13. Distributieriem die door olie loopt is ontwerpblunder. Heb najaar 2019 nieuwe Citroën C4 Cactus gekocht. Laat in 2021 wordt auto terug geroepen wegens deze ‘fabrieksfout’. Nazicht/herstelling in Citroën-garage van aankoop duurde hoogstens anderhalfuur. Weet zulks nauwkeuring: ik zat in garage te wachten. In juni 2024 heb ik circa 58.000 km op de teller. Auto is altyd perfect onderhouden volgens de instructies op het instrumentenbord. Wagen valt in panne op 19/6/2024; met waarschuwing van/ meteen stoppen en naar garage voor herstelling. Deze zou ongeveer duizendvyfhonderd à tweeduizend Euro kosten. Garage Van Mossel Citroën, Hasselt ( Bruyninx genaamd toen ik auto kocht) en Citroën België-Luxemburg weigeren hardnekkig herstelling onder waarborg en terugroepactie via hoop administratief/bureaucratische voorwaarden. Les (je): koop nooit nog een Citroën en in geen geval by Van Mossel. Heb zelf vele jaren geleden, in begin van myn loopbaan, nog voor Citroën Gent/Oostvlaanderen gewerkt. Droeg ‘Deux-Chevaux’, ‘Idée’ (ID) en ‘Déesse’ (DS) zeer warm hart toe. Is nu wel in myn gezicht en portefeuille ontploft. AUB, men zegge het door.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 september 2024
13 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38