Dinsdag 24 oktober biedt de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) samen met initiatiefnemer Jan Catsburg een petitie aan bij de Commissie Financiën van de Tweede Kamer. Aanleiding voor deze actie is de voorgenomen verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor campers met ingang van 2026. Ruim 53.000 camperaars hebben de petitie tegen deze verhoging ondertekend.
De NKC stelt zich op het standpunt dat een verdubbeling van de wegenbelasting slecht en ondoelmatig is. Als belangenbehartiger van de 180.000 Nederlandse camperaars pleit de NKC voor een bij het gebruik passend tarief en een toekomstbestendige oplossing zoals betalen naar gebruik (bng). Deze oplossing is eerder door alle bij de mobiliteitssector betrokken partijen onderschreven. Het nu invoeren van deze ad hoc maatregel is unfair volgens deze belanghebbenden en heeft gevolgen voor de bij camperen betrokken sector. Veel liever ziet de NKC dat er meer vaart wordt gezet achter de invoering van betalen naar gebruik en af te zien van het onzalige voornemen tot verdubbeling van de mrb-lasten voor een kleine groep Nederlanders.
Kwarttarief
Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting (mrb) een kwart van de belasting die betaald moet worden voor een personenauto. Het kwarttarief wordt toegepast vanwege het beperkte (gemiddeld 7.000 km per jaar waarvan 3.000 km in Nederland ) en specifieke gebruik van een kampeerauto. Deze wordt vooral recreatief gebruikt, in gebieden waar het doorgaans niet druk is en buiten de spitstijden. Bovendien worden de meeste kilometers in het buitenland gereden. Kortom, de druk op het nationale wegennet van campers is verwaarloosbaar en rechtvaardigt geenszins een verdubbeling van het mrb-tarief. Daarbij vindt de NKC dat camperen betaalbaar moet blijven, nu en voor toekomstige generaties. Dat is ook in het belang van de mkb-bedrijven in de toeristische en recreatieve sector.
14 reacties
Goedemorgen,
Wat gaat er straks gebeuren?
Mensen die gaan overwinteren of die een aantal maanden in het buitenland verblijven, schorsen de camper als ze de grens van Nederland over zijn. Dus het voordeel om de staatskas te spekken is hier niet meer van toepassing. Of in ieder geval veel minder van wat men denkt.
En schorsen doe je zowiezo als hij in de stalling staat, voor een aantal maanden
metvrgr Hink de Vries
we blijven een melkkoetje, dat zal nooit veranderen.
zoals het normaal is bij de Nederlandse regering halen ze het geld bij de makkelijkste prooi. nu moeten de mensen die hard hebben gewerkt om iets te hebben waar ze van kunnen genieten , gestraft worden.Waarom pakken ze de buitenĺandse truks niet aan die in Nederland rijden zonder tolvignet.alle landen om ons heen hebben tol voor trucks ,waarom wij niet.daar is veel meer te halen dan bij het verdubbelen van de autobelasting op campers.
het wordt voor ons gepensioneerden niet meer tebetalen
ook de campings zijn al schrik barend duur
Ik ga Camper ook Schorsen als ik de Grens over ben en bij terugkomst parkeer ik Camper in België
betaal al genoeg belangstelling en het moet een hobby blijven.,anders moeten massaal gaan schorsen en dan halen ze minder binnen.
Wat mij ter ore is gekomen, is dat de verhoging van de MRB voor campers het gevolg is van het feit dat veel klusbedrijven die gebruik maken van een grote bestelbus deze tijdelijk inrichten als camper, deze laten keuren en deze daarna weer gewoon voor hun werk gebruiken. Dus ook voor het kwarttarief. Lekker goedkoop, maar erg onsportief t.o.v. de echte camperaars.
campers zijn geen recreatievoertuigen meer.
je ziet ze steeds vaker bij de supermarkt.
buren van ons hebben ook zo’n achterlijke megagrote Sprinterbus,omgebouwd tot camper.
en maar naar de bouwmarkt ,supermarkt of sportclub.
zou verboden moeten worden.
een camper is een camper en geen personenauto
Beste mensen.
Laat ze boten bezitters ook eens belasting betalen.
De waterwegen bruggen sluizen hebben ook onderhoud nodig.
Waarom word deze groep ontzien.
(Betalen naar gebruik)
Mvg
Ik zou buitenlandse campers (of al het buitenlands verkeer) verplichten een vignet aan te laten schaffen zoals in Oostenrijk. De overheid weer extra inkomen en hoeft ons tarief niet of beperkt omhoog. Extra voordeel, meer kans op een camperplaats. Ik kom elk seizoen meerdere keren voor een gesloten slagboom. Blijkt de camperplaats vol te staan met vooral Duitsers.
Welke partij (en) zijn voor de camper belasting verhoging?
dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.
Het gaat ook bijzonder goed het graaien van ons geliefd overheid.
Nog even en ik zit op de tribune bij de debatren de hele dag te klappen.Trots op de club.Zo raar dat de bevolking het vertrouwen al meer en meer verliest!!!!
laat buitenlanders en zeker vrachtauto’s een vignet kopen aan de grens, in plaats van het eigen volk uit te knijpen