Bas van Driel van Bas4Cars en zijn team maken Land Rovers, vooral Discovery’s, klaar voor Oekraïne waar ze door goede doelen aan het front worden ingezet. In de avonduren maakt het elftal zonder winstoogmerk van de meest brakke Disco’s, iets moois, goeds en bruikbaars. “In Oekraïne zijn de auto’s nodig om ’s nachts bevolking te verplaatsen en om weeskinderen naar tehuizen te vervoeren.”
Kort nadat de oorlog in Oekraïne was begonnen, kreeg Bas van Driel een onverwacht berichtje van een bevriende 4×4-journalist. “Hij vroeg: Als jij nog 4×4-auto’s tegenkomt voor weinig dan kun je de locals in Oekraïne er enorm mee helpen. Hij verzekerde me dat de noodzaak echt groot was”, vertelt Bas. “Mijn antwoord was dat ik natuurlijk mijn ogen voor hem geopend zou houden. Het werd alleen iets meer dan dat, maar dat kon ik toen nog niet weten.”
Volmondig ‘Ja’
“Op een goed moment stuitte ik op een Land Rover Discovery 1. Het ding was oud, rot en had zichtbaar veel geleden en ik besloot dat we ‘m zouden opknappen. Maar goed, toen hij eenmaal af was, kwam ik erachter wat er allemaal bij komt kijken om een auto naar Oekraïne te krijgen. Exporteren ging niet zomaar, want je hebt bepaalde formulieren en ontheffingen nodig, soms wel tot tien per auto. Het is bizar als je weet wat er allemaal bij komt kijken. Maar je doet het hè, het is immers voor het goede doel. Nadat deze auto was afgeleverd in Oekraïne, heb ik mijn team van tien monteurs gevraagd: Wat vinden jullie hier nou van? Zullen we er samen structureel iets van maken? Unaniem zeiden ze volmondig ‘Ja’. Dat deed mij heel erg veel en dat vond ik ontzettend tof. Vervolgens ben ik rond gaan kijken, zoeken, vragen en in de weekends heb ik auto’s bezocht en gekocht met mijn twee kinderen van 10 en 12. Ook concullega’s zochten mee naar auto’s van grofweg 3500 tot 4500 euro.”
Vervoer van weeskinderen
“De auto’s die wij aanpakken hebben allemaal een vlekje, niet één kan zomaar door. Ik wil dan ook dat ze technisch perfect zijn, er zit flink wat werk in. Verder moeten er veiligheidsvestjes in komen te liggen, maar ook een krik, wielsleutel, litertje olie en koelvloeistof. De simpelste dingen. Ik kan er niet tegen als een auto niet goed is hè, dan word ik wild. Het is cruciaal dat de auto’s – die in oorlogsgebied zullen rijden – tiptop in orde zijn als ze worden afgeleverd. Uiteindelijk moet er een auto staan waar jij en ik in zouden stappen om mee naar Spanje te rijden. Zo moeten ze zijn, anders niet.”
In totaal hebben ze al dik veertig auto’s mogen klaarmaken. “De kopers zijn met name donateurs, stichtingen, goede doelen en ngo’s. De auto’s worden die kant op gereden of ze worden hier opgehaald. Natuurlijk, ik zou de rit zelf ook graag willen maken, maar ik heb mijn kinderen moeten beloven om dat niet te doen. Weet je wat nou het mooie is? Wij krijgen filmpjes toegestuurd van dankbare eigenaren of bestuurders. Laatst deze nog: ‘Bas, thank you for the Discovery, your car just saved another live’. Dacht je dat dat soort berichtjes mij dan koud laten? Echt niet.”
‘Een auto van ons werd ingezet door iemand die ’s nachts met kinderen, twaalf keer door een rivier op en neer was gereden omdat een brug was opgeblazen’
De grootste uitdaging is dat de lijnen van geschikte auto’s opdrogen, of ze kosten 10.000 euro. “Ik heb niks aan een X5 of een ML, die hebben geen lagere gearing. Wij zoeken juist auto’s die aan het front kunnen komen. Dat we nu een schadeauto hebben staan, dat zegt echt wel wat, hoor. De ngo bepaalt wie er uiteindelijk met de auto’s gaat rijden: jongens die drones vervoeren, een lokaal ziekenhuis, noodarts, doktersgroep of ambulance-instelling. Ik kreeg te horen dat een auto van ons werd ingezet door iemand die ’s nachts met kinderen, twaalf keer door een rivier op en neer was gereden omdat een brug was opgeblazen. Dat is het hè, in Oekraïne zijn de auto’s nodig om ’s nachts bevolking te verplaatsen en om weeskinderen naar tehuizen te vervoeren.”
Liever geen rekening
“Wij zijn vooral zo blij dat we de mensen daar zo kunnen helpen. Dat ik ’s avonds terug moet naar de zaak omdat een klant te laat is om zijn auto op te halen, daar heeft mijn gezin wel moeite mee. Maar als ik op vrijdagavond om 20 uur hierheen ga om Oekraïners te verwelkomen, dan gaan mijn zoon en dochter mee. Ik ben een trotse vader en een trotse bedrijfseigenaar. En ja, het kost een beetje geld en wat energie. Maar mensen zijn trots dat ze klant zijn bij ons, dat is toch gaaf?”
Zijn klanten en relaties laten zich ook van hun goede kant zien: “Mensen komen hier om bijvoorbeeld hun auto te laten verhogen. Dan komt de vraag: Wat geef je voor de oude spullen terug? Ik zeg dan: Weet je wat, je kunt ze ook gunnen aan Oekraïne. Dan hoeven ze er al niet eens meer over na te denken; tuurlijk, doe maar! Wij sparen al die onderdelen op en iedere keer leggen we de auto’s die die kant op gaan, er vol mee. Van wielen en steekassen tot schokdempers, veren, remklauwen, dynamo’s en startmotoren. Daar weten ze er wel weg mee, ze zijn er dolblij mee.”
En zo zijn er legio voorbeelden van goede wil: “Een revisiebedrijf reageerde op de vraag of ze wat met de rekening konden doen: Komt goed, Bas. Doen we. Mijn transporteur vroeg ik of hij een auto voor me wilde ophalen. Het is voor Oekraïne, dus liever geen rekening, want dat gaat van mijn budget af. Ook hij gaf aan dat hij het wel zou regelen. Dat is mooi toch, om zo een beroep te kunnen doen op je menselijkheid? Want besef je goed, wij maken ons druk om de stijgende energieprijzen, de Oekraïners hébben niet eens energie. Als je dat bedenkt, dan is het einde discussie.”