Grote leasemaatschappijen worden groter, populaire auto’s worden populairder. Dit bleek tijdens het Nationaal Autolease Evenement, dat kenniscentrum Aumacon organiseerde in Amsterdam. Leasemaatschappijen hebben veel invloed op de toekomst van de mobiliteit.
Op het evenement van Aumacon kwamen niet alleen vertegenwoordigers van leasemaatschappijen af. Ook leveranciers van laadinfrastructuur wisten het evenement te vinden. De leasebranche is een drijvende kracht achter de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Vorig jaar maakten elektrische auto’s maar liefst 31 procent uit van het aantal geleasete personenauto’s.
Dit is dan veelal wel zakelijke lease. Bij private lease blijft het aandeel elektrische auto’s wat achter. De reden is duidelijk: voor bedrijven is het elektrificeren van het wagenpark een makkelijke manier om te verduurzamen. Voor de CSRD-wetgeving moeten bedrijven duurzaamheidsrapportages maken. “Met een elektrische auto is het dan snel punten scoren”, vertelt Remco Schoenmaker van RDC.
Werknemers binden
Als aanbieder van datagedreven oplossingen heeft RDC een uniek inkijkje in de mobiliteitsmarkt. Deze deelt Schoenmaker graag met de zaal. Zo stelt hij dat het aanbieden van een auto van de zaak nog steeds erg populair is. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is een auto van de zaak een goede manier om nieuwe werknemers aan te trekken en om huidige werknemers te binden. Private lease doet het daarentegen ook goed. Dit komt omdat veel werkgevers een mobiliteitsbudget bieden in plaats van een auto van de zaak.
Voor bedrijven is het elektrificeren van het wagenpark een makkelijke manier om te verduurzamen
Volgens Schoenmaker is het comfort van een auto steeds belangrijker in de keuze van consumenten, net als de fiscale regels. Tesla heeft nog altijd een sterke positie in de leasemarkt, al begint de reputatie scheuren te vertonen. Opvallend is dat de meest populaire merken, Kia, Volvo, BMW en Toyota, steeds populairder worden. De merken hieronder, met name die van de Volkswagen-groep verliezen snel aan populariteit. Chinese elektrische auto’s zijn in opkomst, vooral die van BYD.
Robots
Voor een succesvolle verduurzaming van het wagenpark moet ook de remarketing op orde zijn, zo stelt Schoenmaker. Volgens hem is het geen probleem gebruikte elektrische auto’s te verkopen, al is het maar naar het buitenland. Hiervoor is het wel nodig dat de hele keten gaat communiceren en samenwerken: “We hebben één waarheid nodig. Er is behoefte aan automatisering en een uniforme informatievoorziening. Op die manier kan de remarketing efficiënt gebeuren.”
Iemand die hier dagelijks aan werkt, is ceo Emmanuel Labi van autobiz, een online platform voor het kopen en verkopen van auto’s en actief in 22 Europese landen. Hierbij draait het in grote mate om data, wat autobiz kennis geeft van wat er gebeurt. Het bedrijf vindt dat Artificial Intelligence (AI) onmisbaar is bij het verkopen van auto’s. “AI kan simpele taken zoals controles eenvoudig uitvoeren en zodoende mensen vervangen en marges verhogen.”
Bij autobiz doen eigenaren zelf een pre-inspectie door hun auto te filmen met hun telefoon. AI analyseert deze beelden en bepaalt of een expert naar de auto moet kijken. “De helft van de auto’s gaat niet meer langs een expert voor een inspectie”, legt Labi uit. Ook de controle van de documenten van de auto gebeurt door AI. Zelfs de prijs en het beste platform voor verkoop worden bepaald door de computer, op basis van grote hoeveelheden data. “Laat robots de stomme taken uitvoeren”, vertelt Labi. “Een groot deel van het werk bestaat uit simpele controles. Dat kan een computer beter. AI vervangt de taken die geen waarde toevoegen. Hierdoor kunnen mensen hun aandacht richten op belangrijke zaken.”
Tweedehands leasen
Labi verwacht dat de markt voor gebruikte auto’s in de nabije toekomst alleen maar belangrijker wordt. Meer mensen kopen een tweedehands auto in plaats van een nieuwe. Dit biedt kansen voor het leasen van tweedehands auto’s, denkt Labi. Hij laat zien dat deze markt in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk al in opkomst is. Maar liefst 84 procent van deze auto’s wordt aangeboden door leasemaatschappijen van fabrikanten zelf. Zij willen de verkopen van tweedehands leaseauto’s zelf in de hand houden.
Elektrische auto’s zijn steeds vaker op de tweedehandsmarkt te vinden. De restwaarde hiervan ligt wel een stuk lager: zo’n 14 procent minder. Bij het verkopen van gebruikte elektrische auto’s moet goed over de grens gekeken worden. Daar liggen veel kansen. Labi noemt als voorbeeld Oekraïne. Benzine- en dieselauto’s zijn er door de oorlog onbetaalbaar geworden en elektrische auto’s juist erg populair.
Raket
Erik Boertjes, Head of Automotive Partnerships bij verzekeraar Allianz, legt uit dat leaseauto’s een heel aparte groep vormen op de Nederlandse weg. “Dit wagenpark is erg nieuw en beschikt over de nieuwste technieken. De gemiddelde particuliere auto is twaalf jaar oud. Die hebben deze technologie nog niet.”
Bestuurders vertrouwen teveel op dergelijke systemen. “We zien hetzelfde als bij winterbanden. Maar een noodremsysteem voorkomt geen ongeluk als de bestuurder te weinig afstand houdt.”
Volgens Boertjes spelen leasemaatschappijen hier een belangrijke rol. Zij moeten hun klanten leren hoe ze moeten omgaan met ADAS-systemen. Als verzekeraar biedt Allianz hiervoor cursusmateriaal aan, maar het is aan de leasemaatschappijen om deze opleidingen te faciliteren.
‘Er is behoefte aan automatisering en een uniforme informatievoorziening.’
Remco Schoenmaker, RDC
Een stap verder dan ADAS is volledig autonoom rijden. “Een raket opnieuw lanceren is makkelijker dan een zelfrijdende auto door Amsterdam laten rijden”, zo vertelt Boertjes, verwijzend naar de lancering van SpaceX. “De omgeving maakt het complex. Andere weggebruikers houden zich niet aan de regels en beschikken niet over dezelfde technologie.” Autonoom rijden is in zijn ogen nauwelijks verbeterd in de afgelopen tien jaar. “Dat komt omdat de publieke acceptatie ontbreekt. Geen mens accepteert het als een computer een mens dood rijdt.”