Voor de verpakking van zijn wisserbladen vervangt Bosch de plastic trays door trays van biologisch afbreekbare cellulosevezels. Het is niet het enige duurzaamheidsinitiatief dat Bosch in Tienen introduceert in het jaar dat de fabriek vijftig jaar bestaat.
Met de kartonnen doos is de verpakking van de wisserbladen van Bosch nu voor 100 procent recycleerbaar. Bovendien neemt Bosch medio 2025 een tweede verpakkingsmachine in gebruik die ook enkele stuks kan verpakken, waar de aftermarket wisserbladen nu nog alleen in sets van twee worden verpakt. Ook het reduceren van overbodig geleverde onderdelen zou je als een duurzaamheidsinitiatief kunnen zien.
Extrusie
In de fabriek in het Belgische Tienen vinden inmiddels de laatste tests plaats met een nieuwe rubberextrusielijn, een machine waar het rubbermengsel in zijn vorm wordt geperst. Deze lijn is sneller en verbruikt daardoor 25 procent minder energie dan de oude lijnen. Ook vermindert de nieuwe lijn, waarmee Bosch in totaal over vier extrusielijnen beschikt, de hoeveelheid afvalwater met 90 procent: van 180.000 liter per jaar tot 18.000 liter per jaar. De nieuwe rubberextrusielijn voorziet aan de ene kant in een toenemende vraag naar wisserbladen van Bosch. Anderzijds dient de nieuwe rubberextrusielijn, die in een andere hal is geplaatst dan de drie bestaande, de continuïteit van de fabriek. Mocht de productie in één hal om wat voor reden dan ook stil komen te liggen, dan kan de productie toch doorgaan.
De nieuwe rubberextrusielijn betekende voor Bosch een investering van 11 miljoen euro. Daarnaast heeft Bosch dit jaar in Tienen twee nieuwe kunststofextrusielijnen in gebruik genomen, voor de productie van kunststof spoilers die op de wisserbladen worden gemonteerd. Deze dienen onder meer om het windgeluid te reduceren en om ervoor te zorgen dat de wisserbladen ook bij hoge snelheden van een voertuig de druk op de ruit behouden. Voorheen werden deze spoilers door externe partijen gemaakt en geleverd aan de fabriek in Tienen.
Innovaties
De fabriek in Tienen is een technologisch hoogstandje, niet alleen wat betreft fabricage van de wisserbladen, maar ook wat betreft onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieën. Zo werd in 2022 de Jet Wiper geïntroduceerd, waarbij de sproeier is geïntegreerd in het wisserblad. Deze ruitenwisser brengt het water direct aan op de plek van de ruit waar ook het wisserblad zich bevindt. Dit verbetert het zicht en leidt tot een gereduceerd verbruik van ruitenwisservloeistof. Bosch heeft al verschillende patenten voor dit soort wisserblad verkregen, onder meer voor het aantal sproeigaten en zelfs de afstand tussen de verschillende sproeigaten.
Een andere ontwikkeling is die van silent rubber voor EV’s, omdat deze extra gevoelig zijn voor de geluiden die ruitenwissers maken.
De Jet Wiper lijkt een luxeartikel dat de automobilist verder op kosten jaagt, maar Bosch wijst daarbij ook op het aspect van veiligheid. Niet alleen verbetert het zicht voor de bestuurder, maar bij de voortschrijdende ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden zijn ook goed werkende sensoren van groot belang. De sensoren in de voorruit moeten dus te allen tijde een goed zicht op de weg hebben en dat wordt bewerkstelligt door dergelijke, geavanceerde ruitenwissers.
Verwarming speelt een rol bij een technologie die nog in ontwikkeling is en waarover Bosch nu nog geen mededelingen wil doen, behalve dat het een technologie is die nu nog te duur is voor grootschalige toepassing, maar in winterse omstandigheden zeker zijn nut kan hebben. Een andere ontwikkeling is die van het zogeheten silent rubber, speciaal voor elektrische voertuigen, omdat deze bij het ontbreken van een motorgeluid extra gevoelig zijn voor de geluiden die ruitenwissers maken, met name bij het omkeren van de wisrichting, waarbij het wisserblad omklapt.
Duurzaamheid
Veruit het grootste deel van de productie van wisserbladen van Bosch is bedoeld voor de aftermarket, logisch als je bedenkt dat een auto tijdens zijn levensduur nog vele sets wisserbladen verslijt na de set die de OEM aanvankelijk heeft gemonteerd, een markt die Bosch eveneens bedient. Private labels produceert Bosch niet, althans niet voor de Europese markt. Gaël Navinel, onderdirecteur voor de sales van alle automotive aftermarket-activiteiten van Bosch: “De meeste private labels worden toch op de markt gebracht om een bepaald product goedkoper te kunnen aanbieden. Als Bosch gaan we liever uit van onze eigen kracht en proberen we onze afnemers te overtuigen van onze standaard. Wel produceren we voor sommige klanten wisserbladen met een tweede coating, omdat ze bijvoorbeeld extra geluidseisen stellen.”
Dat er nog geen wisserbladen zijn die veel langer dan een paar jaar meegaan, is uiteraard goed voor de business van Bosch, maar berust niet op onwil of onkunde. Gaël Navinel: “Per definitie heb je met wisserbladen met wrijving te maken. Materiaal slijt. Daarnaast zijn er de weersinvloeden, van regen, sneeuw en zon, wat maakt dat het zo goed als onmogelijk is om wisserbladen te maken die veel langer meegaan.”
Bosch gebruikt voor zijn wisserbladen geen natuurlijk rubber. 97 procent van het rubbermateriaal bestaat uit EPDM, een synthetisch rubber, dat in tegenstelling tot natuurlijk rubber nauwelijks vervormt bij hogere temperaturen.
Hergebruik van materialen in nieuwe wisserbladen, zoals bijvoorbeeld concurrent Valeo doet bij de productie van zijn Canopy-lijn en waarvoor teruggewonnen rubber wordt gebruikt, heeft niet de voorkeur van Bosch. Gaël Navinel: “Het probleem met het terugnemen van ruitenwissers is dat je nooit weet welke kwaliteit grondstoffen er is gebruikt als het niet je eigen wisserbladen zijn. Daarbij kost het proces van devulkaniseren van rubber zoveel energie en geld dat het ook geen rendabele businesscase zou opleveren. Wat we wel doen is via de garages de materialen in wisserbladen een andere bestemming geven: rubber bijvoorbeeld in stil asfalt of voor dempende vloeren in sporthallen.”
Foto boven: Met de nieuwe extrusielijn, waar het rubber in de vorm geperst wordt, bespaart Bosch 25 procent aan energie en 90 procent aan afvalwater.