De hoogtijdagen van de 14 procent en 15 procent bijtellingsknallers zijn voorbij. Toen zijn er tienduizenden van verkocht en nu komen diezelfde duizenden weer op de markt als ex-leaseauto’s. Normaal zijn deze auto’s perfect voor de omringende autolanden, maar nu blijft de vraag flink achter.
Auto’s die niet aan te slepen waren zoals de Renault Mégane, de Peugeot 308 en Volvo V40 duiken dubbel in de min. Enerzijds omdat het teveel auto’s van hetzelfde type zijn en anderzijds omdat de dieselauto als soort in een groot deel van Europa onder vuur ligt. De restwaardes van de bijtellingsknallers zijn gedaald tot ongeveer vijf à zes mille incl. btw bij een normale kilometerstand van 140.000 km. En dat met een oorspronkelijke nieuwprijs van bijna 30.000 euro. Of deze afschrijving meegenomen was in de toenmalige leaseprijs is nog maar de vraag. De restwaardes van de benzineversie liggen minimaal tweeduizend euro hoger terwijl de aanschafprijs lager was, een groot verschil. In Nederland waren deze auto’s onder particulieren al niet meer zo populair; daarvoor zijn de vaste kosten van een diesel te duur.