Bij de auto’s die niet direct door de apk komen, gaat het in 38 procent van de gevallen om de verlichting. Banden zijn een goede tweede met 23 procent van de afkeuringen.
Dat concludeert Gaspedaal.nl uit een analyse van bijna 14 miljoen keuringsrapporten. Daar komt de volgende top 10 van meest voorkomende afkeurpunten bij een apk naar voren:
- Bandenspanning niet op juiste waarde – 9,2 procent
- Band onvoldoende profiel – 8,5 procent
- Dimlicht onjuist afgesteld – 7,5 procent
- Kentekenplaatverlichting werkt niet (goed) / ontbreekt – 6,8 procent
- Ruitenwisserinstallatie geeft onvoldoende zicht – 5,2 procent
- Stadslicht werkt niet (goed) – 4,9 procent
- Band beschadigd – 3,7 procent
- Uitlaatsysteem niet gasdicht / onveilige afvoer uitlaatgassen – 3,0 procent
- Richtingaanwijzers kleur wijkt af/niet toegestaan – 2,3 procent
- Schijf-, trommelrem loopt niet vrij – 2,2 procent
Daarbij heeft Gaspedaal.nl onderzocht, via een enquête onder 1500 respondenten, dat veel automobilisten nauwelijks naar hun banden omkijken. 19 procent controleert de bandenspanning nooit en 23 procent slechts één keer per jaar.
Merken
Bij de analyse van de keuringsrapporten kwam naar voren dat Tesla’s verhoudingsgewijs het minst vaak direct door de apk komen. Auto’s van dit merk hebben vaker dan gemiddeld tekortkomingen aan verlichting of banden. Apk-keurmeesters hebben ook vaker iets aan te merken op Alfa Romeo’s en Smarts, terwijl auto’s van Skoda, Porsche en vooral Lexus het vaakst zonder problemen door de keuring komen.
Hoewel er duidelijke verschillen zijn per model, valt op dat het ene merk vaker te maken heeft met specifieke gebreken dan het andere. Bij auto’s van Land Rover, Mazda en Subaru komen bijvoorbeeld verhoudingsgewijs de meeste ernstige roestproblemen aan het licht. De remmen van BMW’s, Mini’s en Honda’s worden het vaakst bekritiseerd tijdens de APK, terwijl problemen met de versnellingsbak of aandrijving gemiddeld gezien het vaakst voorkomen bij Audi’s, Volvo’s en Porsches.
Kosten apk
Ook de prijzen van een apk lopen nogal uiteen. Gaspedaal.nl onderzocht 800 keuringslocaties en kwam daarbij tot een gemiddelde prijs voor een apk van 48 euro, variërend van 20 tot 70 euro of meer. Eigenaren van diesels zijn sowieso gemiddeld 9,50 euro duurder uit vanwege extra controlepunten.
De prijs van een apk scheelt ook per provincie. In Friesland betaal je gemiddeld 44,72 euro voor de keuring van een benzineauto en 52,68 euro voor een dieselauto. In Limburg is een apk beduidend duurder; daar kost het keuren van een benzineauto gemiddeld 51,82 euro en van een diesel 62,25 euro.
Boete
Jaarlijks worden er gemiddeld bijna 80.000 bekeuringen uitgeschreven voor het ontbreken van een geldige apk. In 2025 is het sanctiebedrag hiervoor 180 euro. Het aantal bekeuringen per gemeente verschilt sterk. De grote steden scoren het hoogst in het gemiddelde aantal bekeuringen per jaar per 10.000 geregistreerde auto’s. De top 5 van gemeenten met de hoogste gemiddelde aantal bekeuringen voor het ontbreken van een geldige apk per jaar per 10.000 geregistreerde auto’s:
- Amsterdam 197
- Den Haag 188
- Rotterdam 185
- Heerlen 157
- Lelystad 142