Tijdens de 8e ledenvergadering van RAI Aftermarket op 11 december is Marco van der Aa, bestuurslid namens Forvia Hella Gutmann, voor een eerste termijn van vier jaar benoemd als voorzitter van de vereniging die de belangen van de Nederlandse aftermarket behartigt.

Bij zijn aantreden zei Marco van der Aa, die in het bestuur de industrie en toelevering vertegenwoordigt: “Verwacht van mij niet dat ik het beleid ga omgooien. Ik ga mij inzetten voor dezelfde dossiers als die nu op tafel liggen. Ik zal me vooral richten op hoe we digitalisering en AI voor onze belangenbehartiging kunnen inzetten. Ook op het gebied van duurzaamheid kunnen we als aftermarket een grote bijdrage leveren, door auto’s op milieuvriendelijke en veilige manier op de weg kunnen houden.”

Scheidend voorzitter Johan van der Hoeven zei bij zijn afscheid: “Hier staat een trots man. Ik kijk terug op een fantastische tijd.” Later, tijdens het aansluitende 14e Nationaal Aftersalescongres, zou Van der Hoeven zich nog zorgen maken over de betaalbaarheid van mobiliteit, al sloot hij daar af met de optimistische woorden, “één ding is zeker, er zijn kansen genoeg voor onze sector.”

Van der Hoeven kondigde vervolgens zeven nieuwe leden voor de vereniging aan: KAVO, KAWE, ABS, Turbo’s Hoet, Brightmotive, De Hoeve Multipower en R. Scheepers Consultancy. Daarentegen zegden vijf leden hun lidmaatschap op, waaronder grossiers die zijn overgenomen (Tinnemans en GEA) en Motip, dat slechts 8 procent van de omzet in de automotive maakt.

Nieuw bestuurslid

Vanwege het vertrek van Johan van der Hoeven bij LKQ ontstond er binnen het bestuur van RAI Aftermarket ook een vacature voor een tweede representant van de importeurs/distributeurs (Rob Visser vertegenwoordigt de Alliance Automotive Group). Tijdens de vergadering werd Ewoud Lubbers (LKQ) voor deze functie gekozen voor een eerste termijn van vier jaar.

Gastpresentaties

Net als voorgaande jaren gaf Alvaro de la Cruz als hoofd communicatie van de koepelorganisatie van onafhankelijke Europese onderdelendistributeurs Figiefa een gastpresentatie. Hij stelde dat er dankzij de lobby veel bereikt is op het gebied van toegang tot OBD-data, maar dat ontwikkelingen op het gebied van de software defined vehicle niet veel goeds voor de toekomst beloven. Met name het ontbreken van een sectorspecifieke regulering in aanvulling op de Data Act en de einddatum van 31 mei 2028 voor de huidige, verlengde MVBER baart Figiefa zorgen.

Een tweede gastpresentatie was er van Geert Kluytmans, Head of Event van vakbeurs Auto Prof. Hij belooft voor de komende editie een nog grotere beurs dan vorig jaar en, dankzij de commissie van advies, die zich actief met de invulling van de beurs bemoeit, meer aandacht voor schadeherstel, meer beleving, onder meer dankzij de finales van de Skills Heroes-wedstrijden, en een uitbreiding van de Student Challenge, die nu ook voor professionals toegankelijk is.

Is hij dan nu al tevreden, vroeg hij zichzelf? “Nee, ik mis nog recycling en ook voor banden is nog te weinig aandacht op de beurs. Ik ben wel tevreden over het aantal exposanten, dat mede dankzij de deelname van Alliance Automotive Group nu op 99 zit, tegen 71 vorig jaar en 48 het jaar daarvoor.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
11 december 2025
Marco van der Aa voorzitter RAI Aftermarket
11 december 2025
Ondernemers onderling
10 december 2025
‘Innovatie door AI is voor iedereen’
10 december 2025
Claro neemt One2Wash over
Meest bekeken berichten
Recente reacties