Stichting Volkswagen Car Claim is bevoegd om de belangen van Nederlandse gedupeerde automobilisten te behartigen in de collectieve actieprocedure tegen Volkswagen c.s. Dat heeft de Rechtbank Amsterdam woensdag bepaald.
Dit betekent dat de rechtbank de vorderingen van de Stichting Volkswagen Car Claim inhoudelijk zal gaan behandelen. Het collectieve initiatief van Stichting Volkswagen Car Claim loopt hiermee voorop in de juridische strijd in Europa tegen Volkswagen c.s. om genoegdoening te verkrijgen voor gedupeerde automobilisten. Stichting-bestuurder Guido van Woerkom: “De rechtbank heeft vandaag bevestigd dat de Stichting een gedegen belangenorganisatie is die aan de hoge kwaliteitseisen voldoet. Uit dit oordeel spreekt waardering voor de onafgebroken inspanningen van de Stichting sinds oktober 2015 voor alle door Dieselgate gedupeerde automobilisten. De Stichting zal hiermee niet stoppen, totdat gedupeerde automobilisten genoegdoening krijgen voor het door hen geleden nadeel.”
Aankoopprijs terugvorderen
Op 2 mei 2018 startte Stichting Volkswagen Car Claim een collectieve actie tegen onder meer Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Pon’s Automobielhandel, Bosch en de officiële Volkswagen dealers. Inzet van deze procedure is de vaststelling dat de voornoemde partijen de belangen hebben geschonden van alle Nederlandse automobilisten die zijn getroffen door ‘Dieselgate’. Met behulp van de collectieve actie van de Stichting kunnen Nederlandse automobilisten de door hen geleden schade straks op de verschillende gedaagden verhalen. Het is bovendien mogelijk dat automobilisten een positieve einduitspraak straks kunnen gebruiken om ontbinding van de door hen koopovereenkomst en terugbetaling van de koopprijs te vorderen.
Drie fasen
De collectieve procedure is opgedeeld in drie fasen. In de eerste fase is begin dit jaar al komen vast te staan dat de rechtbank bevoegd is om deze zaak te behandelen. In de tweede fase heeft de rechtbank gisteren geoordeeld dat de Stichting ontvankelijk is om de collectieve actie voor gedupeerde Nederlandse automobilisten te voeren tegen alle gedaagden. De rechtbank heeft daarnaast vastgesteld dat de Stichting de belangen van de gedupeerde Nederlandse automobilisten op gedegen wijze waarborgt. Onderdeel van het debat was ook de vraag of de rechtbank het aannemelijk acht dat Nederlandse automobilisten schade hebben geleden door Dieselgate. De rechtbank heeft het standpunt van de Stichting gevolgd dat het aannemelijk is dat dergelijke schade kan zijn geleden. De procedure gaat nu de laatste fase in, waar de rechtbank inhoudelijk zal oordelen over de vorderingen van de Stichting. De zitting zal uiterlijk begin 2020 plaatsvinden.
Ter verantwoording
Van Woerkom: “Nu de rechtbank inhoudelijk gaat kijken naar de vorderingen van de Stichting, kunnen Volkswagen en de andere betrokken partijen eindelijk ter verantwoording worden geroepen. In Europa heeft het Volkswagen concern zich nog niet eerder in een collectieve actieprocedure inhoudelijk moeten verantwoorden voor haar praktijken in de Dieselgate-affaire. Daar komt nu verandering in. Ook in andere Europese landen, zoals in Duitsland, komen rechtbanken steeds dichter bij de inhoudelijke behandeling van collectieve rechtszaken tegen Volkswagen. Wij zijn trots dat wij daar als initiatief in voorop kunnen lopen.”