Kleine schades die pas bij inleveren van de leaseauto aan het licht komen, kunnen voor onaangename verrassingen zorgen. Meld ze daarom direct, is het advies van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).

Het is een van de meest voorkomende vragen die dezer dagen binnenkomen bij de VZR: wat te doen met een kleine schade aan mijn leaseauto? Voorzitter Jan van Delft van VZR: “We zien de afgelopen maanden dat er wat meer leasecontracten door de werkgever worden ontbonden. Bij het inleveren wordt gemiddeld zo’n 1300 euro aan restschade geconstateerd. Dat kan een aardige tegenvaller zijn als je ook al je baan en je leaseauto kwijt bent.”

Afhankelijk van de autoregeling die een werkgever met een werknemer heeft afgesproken betaalt de laatste 150 tot 350 euro aan eigen risico voor het herstellen van een dergelijke schade. Jan van Delft: “Dat geldt voor ongeveer de helft van de leaserijders. De andere helft heeft geen eigen risico.”

Het gaat daarbij om een kleine schades die niet door dagelijks gebruik worden veroorzaakt en bijvoorbeeld door steenslag worden veroorzaakt. Juist nu veel leaseauto’s veel stilstaan, spoort VZR leaserijders aan om die schades nu te laten herstellen. Bovendien is een kleine schade laten herstellen vaak goedkoper dan wanneer je daarvoor je eigen risico moet aanspreken.

Autoregeling

De autoregeling is een vertaling van het contract dat de werkgever met de leasemaatschappij heeft gesloten. Dit is echter wel aan eisen van redelijkheid gebonden. Jan van Delft: “Wat eigenlijk het hele jaar door speelt, en wat we nu als na-ijleffect zien uit de tijd dat het economisch nog goed ging, zijn de afkoopkosten als een werknemer zelf besluit te vertrekken bij een werkgever. Het is niet zo dat een autoregeling maar van alles mag verplichten. Het moet wel aan grenzen van redelijkheid voldoen. We hebben daar een paar jaar geleden ook een rechtszaak over gevoerd tot aan het Hof en hebben daarin gelijk gekregen. De rechter eist dat de werkgever de belangen van de werknemer bij de leasemaatschappij heel goed vertegenwoordigt. De onderhandelingspositie van de werknemer met betrekking tot de autoregeling is dus niet zo zwak als wel gedacht wordt.”

Onder werktijd

Overigens is het eigen risico niet van toepassing wanneer een kleine schade wordt veroorzaakt onder werktijd. In dat geval (bedrijfsongeval) komt de schade voor rekening van de werkgever. Toch belast zo’n 60 procent van de werkgevers ook schades in werktijd door aan de werknemer. Nog iets om volgens de VZR rekening mee te houden.

En nou kun je natuurlijk doen alsof die schade op zaterdagmiddag is ontstaan op maandag, in de tijd van de baas, maar daar pleit Jan van Delft bepaald niet voor: “We gaan natuurlijk uit van de goede trouw van een werknemer. En ook als een schade in de eigen tijd is gemaakt is het van belang dat die schade direct gemeld wordt. Je bent dan van die hele discussie af en zit niet met een kloppend hart in die auto, wat misschien weer leidt tot nog meer schade.”

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. ANWB heeft voor haar leden met schadeherstellers afspraken gemaakt voor het herstellen van klein beschadigingen tegen zeer scherpe prijzen. Niet duidelijk is met welke schadeherstelbedrijven de deal tot stand is gekomen. Zie ANWB.nl/schadeherstel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
15 april 2025
Auto’s in Nederland steeds later afgedankt
15 april 2025
‘Overal het beste uit willen halen’
15 april 2025
Afscheid van de werkplaats
14 april 2025
Onderzoek Profile: onjuiste bandenspanning meerderheid Nederlandse auto’s
14 april 2025
Vernieuwde positionering voor Vakgarage
Meest bekeken berichten
Recente reacties