Tijdens de afsluitende presentatie van het 14e Nationaal Aftersalescongres schetste hoofdredacteur Jos Veldhuisen van Aftersales Magazine een toekomst die er voor de verschillende vakgenoten verschillend uit zal komen te zien.

‘Vijftig tinten aftersales’ was dan ook de titel van zijn presentatie, die begon met de constatering dat de Europese Commissie een beslissing over een herziening van de ban op de verbrandingsmotor voor nieuwe auto’s vanaf 2035 met een week heeft uitgesteld. “Er is sprake van dat de autofabrikanten een Europese sloopregeling hebben bedongen. Daarmee zou inderdaad het wagenpark snel kunnen verjongen en kunnen de autofabrikanten de nieuwe auto’s ook inderdaad kwijt aan de markt.”

Robotisering

Jos Veldhuisen constateerde dat dit zeer tegen de zin is van RAI Aftermarket, die zich juist inzet op het zo lang mogelijk op de weg houden van het bestaande wagenpark.

De ingroei van elektrische voertuigen zal bandenspecialisten ertoe aanzetten zich te bezinnen op hun positionering. Met het groeiend aandeel EV’s zullen banden immers een groter aandeel in de aftersalesomzet gaan vormen.

En waar Carlo van de Weijer eerder er nog aan twijfelde of robots de werkplaats zullen overnemen, stelde Jos Veldhuisen juist dat dit voor sommige werkzaamheden al werkelijkheid is. “In schadeherstelbedrijven zijn spuitrobots al in staat om simpele spuitklussen van menselijke autospuiters over te nemen. Ook de uitlijnrobot van Maha maakt menselijke arbeid overbodig, wat ook noodzakelijk is, gezien het tekort aan handjes in de werkplaats.”

Samenwerken

Uiteindelijk ziet Jos Veldhuisen twee werkplaatstypen rendabel zijn in de toekomst: dat van de hightech allrounder, die een goede prijs kan bedingen voor zijn specialistische kennis en werkzaamheden, en de hightech fastfitter, die veel eenvoudige klussen kan uitvoeren, klaar terwijl de klant wacht.

Wanneer hem tot slot door dagvoorzitter Ben van de Burg wordt gevraagd wat hem na veertien Aftersalescongressen is opgevallen, zegt Jos Veldhuisen: “Ik zie dat veel autobedrijven en distributeurs meegaan met de ontwikkelingen. Dat is ook goed. Alleen kon je vroeger heel veel op eigen kracht, nu zul je veel meer moeten samenwerken. Helaas zie ik dat partijen dat nog wel wat meer zouden moeten doen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
11 december 2025
Marco van der Aa voorzitter RAI Aftermarket
11 december 2025
Ondernemers onderling
10 december 2025
‘Innovatie door AI is voor iedereen’
10 december 2025
Claro neemt One2Wash over
Meest bekeken berichten
Recente reacties