Het verwijderen van een roetfilter is in Nederland verboden. Toch wordt een verwijderd roetfilter bij de apk-keuring nauwelijks opgemerkt. 

Dat concludeert Een Vandaag uit cijfers die het actualiteitenprogramma opvroeg bij de RDW en kennisinstituut TNO. Volgens Een Vandaag rijden er in Nederland zeker 20.200 auto’s zonder filter rond, maar werd dit bij slechts 397 auto’s geconstateerd.

Verwijderen

Het probleem is dat het verwijderen van roetfilters weliswaar verboden is, maar dat veel bedrijven het desgewenst toch willen doen. Een Vandaag vroeg aan tien tuning-bedrijven of ze een roetfilter wilden verwijderen uit een dieselauto van het bouwjaar 2015. Acht garages bleken daartoe bereid, slechts twee van hen waarschuwden voor de apk-controle. Twee bedrijven weigerden.  De bedrijven verwijderen het filter op zo’n manier dat het niet opvalt bij de apk. De behuizing van het filter wordt open geslepen, waarna het filter eruit wordt gehaald. De behuizing wordt weer dichtgemaakt en het filter teruggeplaatst. “Fysiek zie je niet dat het roetfilter verwijderd is” zegt de een. “We halen er zo’n tien in de maand weg en ze komen allemaal door de apk”, vertelt een ander. De apk-keuring schiet tekort om het bedrog aan het licht te brengen. Een Vandaag citeert Mark van Abeelen, eigenaar van vier apk-stations: “Wij moeten alleen maar controleren of de behuizing aanwezig is waar het filter inzit. Of het filter zelf erin zit, dat kan je niet zien.”

Handhaving

De handhaving schiet kortom tekort. In een reactie laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat weten: “De huidige apk-controle volstaat totaal niet. Dat blijkt wel uit de cijfers. We willen zo snel mogelijk een deeltjestest bij de apk en wegkantinspecties invoeren, maar daarvoor hebben we de apparatuur nog niet.”

De ambitie van de staatssecretaris is dat de benodigde deeltjesteller in 2021 ingezet kan worden. Tot die tijd lijkt er weinig te veranderen. Bedrijven die roetfilters verwijderen, zal Van Veldhoven in elk geval niet aanpakken. “Als bedrijf moet je dit niet willen doen, maar de wet is zo geformuleerd dat de verantwoordelijkheid ligt bij de automobilist en niet bij de garage.”

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties