De steeds geavanceerdere technische uitrusting van voertuigen leidt tot stijgende reparatiekosten. Na een periode van relatieve stabiliteit zijn de gemiddelde reparatiekosten voor nieuwe en tweedehands auto’s in 2018 fors gestegen. Dat meldt garantieverzekeraar Cargarantie na een analyse van zijn verzekeringsportefeuilles.

Cargarantie onderzocht 767.262 verstreken garanties voor tweedehands auto’s en 240.956 verstreken garanties voor nieuwe auto’s met een looptijd van 12, 24 en 36 maanden. Nauwelijks of geen verschuiving in het klassement van de afzonderlijke componenten van occasions. Net als het jaar voordien veroorzaakt ook nu weer de motor de meeste kosten (2017: 24,2 procent, 2018: 23,6 procent), gevolgd door de brandstofinstallatie inclusief turbocompressor en transmissie. De kosten voor de brandstofinstallatie stijgen licht met 0,5 procent tot 28,2 procent, terwijl de transmissie lichtjes daalt tot 11,6 procent (2017: 11,7 procent). De categorie van nieuwe auto’s vertoont een andere volgorde. Terwijl bij de vorige analyse de brandstofinstallatie nog de duurste vogel was, rukte ook binnen dit segment de motor – met een toename van 1 procent tot 21,3 procent – op naar de eerste plaats. Met 21 procent volgt de brandstofinstallatie op plaats 2 (2017: 20,3 procent). Elektronica, in 2017 nog goed voor een vierde plaats, klokte in 2018 af op plaats 3 (-0,6 procent op 10,7 procent). afbeelding-1

afbeelding-2

Reparatiefrequentie

Vergeleken met een jaar eerder valt er op het vlak van reparatie frequentie weinig nieuws te melden. Hoewel de motor zowel binnen het segment van de tweedehands auto’s als nieuwe auto’s verantwoordelijk is voor de meeste kosten, bekleedt hij wat de frequentie betreft met 10,8 procent slechts een derde (occasions), en met 8,7 procent respectievelijk een vierde plaats (nieuwe auto’s). Net als een jaar eerder wordt plaats 3 bij de nieuwe auto’s ingenomen door de comfortelektronica (9,5 procent, een toename met 0,7 procent). Plaats 2 wordt zowel bij de tweedehands auto’s als nieuwe auto’s onveranderd ingenomen door elektronica (tweedehands auto’s: 17,4 procent, nieuwe auto’s: 17,8 procent) met waarden die vergelijkbaar zijn met een jaar eerder. Net als in 2017 prijkt de brandstofinstallatie met een aandeel van 19,9 procent (tweedehandswagens) resp. 21,5 procent (nieuwe auto’s) op plaats 1. Bij beide voertuigtypes is de brandstofinstallatie verantwoordelijk voor ongeveer een vijfde van alle defecten. afbeelding-3 afbeelding-4 In 2017 bleek nog dat defecten zich steeds vroeger voordeden. In 2018 is de situatie licht gewijzigd.  Bij tweedehands auto’s komt het binnen de eerste 5000 kilometer in 30,1 procent van de gevallen tot een defect (2017: 33,2 procent). Anderzijds treedt meer dan vier vijfde van de defecten (2018: 83,3 procent, 2017: 85,3 procent) gedurende de eerste 25.000 kilometer op. Ook bij de nieuwe auto’s stellen we een gelijkaardige beperkte daling vast. Hier doet een vierde van de defecten (2018: 27  procent, 2017: 30,3 procent) zich in de loop van de eerste 25.000 kilometer voor. Zelfde verhaal wat de verdeling van de defecten volgens dagen betreft. In het eerste jaar doen 80,9 procent van de eigenaars van tweedehands auto’s (2017: 83,3 procent) en 46,7 procent van de eigenaars van nieuwe auto’s (2017: 54,9 procent) een beroep op de garantie.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties