Bovag luidt de noodklok over de sterk gedaalde autoverkopen aan het begin van 2019. Deze zijn volgens de brancheorganisatie het gevolg van de gestegen bpm-tarieven door invoering van de WLTP-testcyclus.

De registraties van nieuwe voertuigen zijn in de eerste twee maanden van 2019 met 17,6 procent gedaald ten opzicht van vorig jaar. Bovag wijt dit aan de gestegen verkoopprijzen. Die zijn flink omhoog gegaan, omdat de bpm is gestegen als gevolg van de nieuwe WLTP-testcyclus. Die laat een veel hogere CO2-uitstoot zien dan de oude NEDC-testcyclus. Omdat in Nederland de bpm gekoppeld is aan de CO2-uitstoot zijn de prijzen van nieuwe auto’s flink gestegen. Dat schrikt kopers kennelijk af en Bovag komt nu voor hen op.

Diep in de rode cijfers

“In een sector met marges onder druk en een overall rendement over 2018 van nog geen 1% betekent dit dat veel dealerbedrijven diep in de rode cijfers zitten en zonder ingrijpen ook eind dit jaar rode cijfers zullen moeten schrijven, met alle gevolgen van dien voor het voortbestaan van die bedrijven en voor hun medewerkers”, aldus algemeen voorzitter Bertho Eckhardt van Bovag in een brandbrief aan staatssecretaris Snel van Financiën, die tegelijk is verstuurd naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat, en de staatssecretaris van Economische Zaken.

Belofte Wiebes

In de brief verwijst Bertho Eckhardt naar een brief aan de Kamer van Snels voorganger, Eric Wiebes. Die schreef daarin: “Het is niet de bedoeling dat automobilisten alleen als gevolg van een nieuwe testmethode meer gaan betalen.” Bertho Eckhardt wil daarom per direct een herziening van de tabel die de nieuwe WLTP-testresultaten omrekent naar bpm-tarieven. Dit correspondeert met een bpm-stijging van 800 euro in populaire segmenten en zelfs 2000 euro bij diesels. Bovag vraagt de staatssecretaris om op korte termijn over de ontstane situatie in gesprek te gaan. Lees de reportage over WLTP in de vrijdag verschenen nieuwe editie van Aftersales Magazine. 
Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. Op een eerder bericht over BPM, dat van de RAI, heb ik gereageerd met een “nuancering” omdat ik het RAI verhaal niet echt terecht vond. Dat is nu anders; de brandbrief van de BOVAG is een veel realistischer actie; het gaat hier over de effecten van de nieuwe keuringsmethode die, zonder verandering aan de auto’s, wel tot een hogere CO2 heffing leidt. Dat is echt onzinnig en bovendien in strijd met wat Minister Wiebes verkondigde (“de nieuwe methodiek mag niet tot verhoging leiden”). Maar ja, wat Wiebes zegt stelt inhoudelijk wel vaker niet veel voor, zo weten we ook uit zijn toezeggingen aan de Groningers overrede aardschok-schades. Er hoeven helemaal geen lagere registratiecijfers als bewijs aan te pas te komen: de fiscus moet doen wat werd beloofd, punt uit.

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties