Audi en Hyundai willen samen optrekken bij het productierijp maken van brandstofceltechnologie. Hiertoe worden onderling patenten uitgewisseld en krijgen beide autofabrikanten toegang tot elkaars, niet-concurrentiegevoelige componenten.

Een elektrische auto met een brandstofcel heeft een veel grotere actieradius en is veel sneller volgetankt dan een elektrische auto met een batterijpakket. Daarnaast is de productie van waterstof duurzamer dan de productie van batterijen.

Technologie

Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Momenteel werkt Audi aan de zesde generatie in het Fuel Cell Competence Center in Neckarsulm. Aan het begin van het komende decennium introduceert Audi zijn eerste model met een brandstofcel. Dit wordt een grote, sportieve suv die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De suv combineert comfort met een ruime actieradius. De samenwerking met Hyundai is gericht op het bedienen van een bredere markt.

Sinds 2004

Het eerste testvoertuig van Audi met brandstofceltechnologie was de A2H2 uit 2004, gevolgd door de Q5 HFC in 2008. Bij de A7 Sportback h-tron quattro deed de aanduiding ‘h-tron’ voor modellen met brandstofcel zijn intrede, waarbij de h staat voor hydrogen, Engels voor waterstof. Het meest recente studiemodel is de h-tron concept uit 2016 (foto).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
19 juni 2025
‘Duurzaamheid uitstellen is geen optie’
19 juni 2025
VinFast gaat samenwerken met dealergroepen
19 juni 2025
Banden steeds belangrijker
18 juni 2025
Altac distributiepartner Riwax Benelux
18 juni 2025
Waarschuwingssignalen EV moeilijk te lokaliseren
18 juni 2025
James sluit samenwerking met Autoflex
Meest bekeken berichten
Recente reacties