Behalve de hoge prijs van een elektrische auto (EV) hebben Nederlanders een aantal misvattingen over elektrische auto’s die hen ervan weerhouden om elektrisch te gaan rijden. Dat meldt verkoopplatform Marktplaats op basis van een eigen onderzoek. Rick Verkuyl, Head of Sustainability bij Marktplaats, ontkracht vier veel voorkomende mythes.
Uit het onderzoek van Marktplaats blijkt onder meer dat de productie van de accu’s mensen zorgen baart. Rick Verkuyl: “Het productieproces van elektrische auto’s is complex, en voor de accu zijn meer schaarse materialen nodig. Daarom veroorzaakt de productie doorgaans inderdaad meer uitstoot dan bij brandstofauto’s. Toch zijn elektrische auto’s over de gehele levensduur een stuk duurzamer. Volgens onderzoek van Milieu Centraal stoot een EV die 18 jaar lang gemiddeld 12.000 kilometer per jaar rijdt ruim 60 procent minder CO2 uit dan een brandstofauto die evenveel rijdt. Bij deze berekening is het productieproces van beide auto’s ook meegenomen.”
Stroom
Daarnaast is er veel onduidelijkheid over hoe schoon de stroom is waar EV’s op rijden. Verkuyl: “Hoewel nog niet alle stroom in Nederland duurzaam is, zijn we wel op de goede weg: tegenwoordig wordt meer dan de helft van de elektriciteit duurzaam opgewekt, en dit zal in de toekomst nog meer worden, omdat Nederland werkt om de vastgestelde klimaatdoelen te halen. Je rijdt in een in een EV dus steeds minder op grijze stroom”, zegt Verkuyl. “Bovendien kun je, als je zonnepanelen of een groene energieleverancier hebt en een eigen laadpaal kunt plaatsen, je auto zelf zo veel mogelijk met groene stroom opladen.”
Recycling
Ook over het recyclen van de accu aan het einde van de levensduur zijn zorgen. Verkuyl: “In Nederland worden accu’s nu al grotendeels gerecycled. De meeste metalen worden weer hergebruikt en wat overblijft qua restmateriaal kan vaak ook worden gerecycled, bijvoorbeeld in de wegenbouw. Volgens Auto Recycling Nederland, die het recyclen van Accu’s uitvoert, wordt op dit moment 63,6% van het gewicht van autobatterijen nuttig hergebruikt. In de nabije toekomst zal dit percentage door EU-regelgeving alleen maar stijgen.”
Brandgevaar
Ten slotte bleek uit het onderzoek dat sommigen geloven dat EV’s sneller in brand vliegen door de accu. “Dit is een bekende misvatting over elektrische auto’s. EV’s vliegen niet vaker of makkelijker in brand dan ‘gewone’ brandstofauto’s. Maar EV’s zijn nog nieuw, waardoor branden of ongelukken met deze auto’s vaak onder een vergrootglas liggen. Uit onderzoek van DEKRA, een Duitse expertorganisatie voor verkeersveiligheid, blijkt juist het tegendeel waar: elektrische auto’s hebben een lagere kans op brand dan hybrides en brandstofauto’s. Wel zijn brandende EV’s moeilijker te blussen, het duurt vaak lang en kost veel water. Gelukkig is de brandweer bezig nieuwe blusmethodes te ontwikkelen om hiermee om te gaan”, aldus Rick Verkuyl.
2 reacties
Ik denk dat dat een misvatting is. De gemiddelde ev rijder is uit op voordeel. En weegt dit af tegen betrouwbaarheid en risico. De betrouwbaarheid van electrisvhe voertuigen heeft zich wel bewezen, echter het risico van een defecte batterij op lange termijn, de prijsschommelingen op de energiemarkt en de wispelturigheid van de overheid iz wegenbelasting en belastingen op energie zijn zaken waardoor een prive koper de aanschaf van een EV uitstelt.
Een gemiddelde EV is gewoonweg te duur, te groot, te zwaar in gebruik. Een consument zal afhaken op grilligheid van overheden mbt belastingen per gewicht, in absolute getallen forse afschrijvingen, en enorm fluctuerende energie prijzen. Energie prijzen worden eveneens niet kenbaar gemaakt aan “de paal”, of op de borden langs de snelweg, wat wel zou moeten.
Een goede zet zou al kunnen zijn om de energie prijzen verplicht kenbaar te maken. De volgende stap is om deze, net als dynamische thuis contracten, eveneens afhankelijk te maken van het aanbod groene energie. Dus bij mooi weer en/of veel wind een stuk goedkoper kunnen laden!
Nog een stap is down sizen. EV’s vanaf €20.000 consumentenprijs. En fabrikanten doen bewegen om die down size verbranding moteren van de hybrid modellen geschikt te maken voor bi-en/of ecofuel. Zodat een (dure, grote en zware) long range voor korte afstanden niet hoeft, en dat je voor de zeldzame langere afstanden op een relatief schone brandstof (naast benzine ook LPG, CNG, ethanol oid) kunt over schakelen. Als je nu zo’n motor op bv LPG, CNG of (meer) ethanol dan 10% wilt zetten, is het 9/10 x verlies van garantie. En stuk gaat ie dan!