Autodelen is slechts een hype. Een positief verdienmodel lijkt ver weg – als het er al van komt. Die conclusie valt te trekken uit het afgelopen week verschenen rapport van AT Kearney over de Europese markt voor car sharing.

Volgens de opstellers blijft autodelen slechts gevraagd in een handvol steden met hoge bevolkingsdichtheid (minimaal drieduizend bewoners per vierkante kilometer). En door de enorme concurrentie van een groeiend aantal aanbieders is geld verdienen met autodelen voorlopig een illusie.

Geld verbranden

In 2010-2011 begonnen concepten als Drivenow (BMW) en Car2Go (Daimler) aan een voortvarende internationale start met autodelen. Diverse andere fabrikanten (Volkswagen, Ford) en grote autoverhuurders als bijvoorbeeld Sixt gingen mee in de – vaak regionale – aanpak. Allerlei startups (in ons land Amber) zagen brood in autodelen en zijn vaak nog steeds bezig investeerdersgeld aan het verbranden. Met mooie plannen, maar met weinig uitzicht op het broodnodige geld verdienen.

Ride sharing

Autodelen werd deels gekoppeld aan ritdelen (ride sharing), waarbij Uber en Lyft als ‘voorbeelden’ werden gebruikt. Ondanks dat het aantal autodelers is gestegen van wereldwijd van drie miljoen naar ruim 27 miljoen geregistreerde gebruikers, is volgens het onderzoeks- en adviesbureau AT Kearney, het autodelen meer een mythe dan een businessmodel. Toen het in 2010-2011 werd omarmd door grote partijen, klonken geluiden als zou autodelen weleens 1 op de 5 auto’s uit het wagenpark zou doen verdwijnen. AT Kearney denkt nu echter aan maximaal 1 op de 20 – en dat dan alleen in de ‘overbevolkte’ binnensteden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties