Privacy van klantgegevens blijft een terrein waar autofabrikanten en hun dealernetwerken steken laten vallen. Ze vertellen de eigenaar of berijder niet, dan wel ontoereikend, dat hun ritten doorlopend worden geregistreerd. Dat meldt het Financieel Dagblad na consultatie van diverse marktpartijen en de Autoriteit Persoonsgegevens.
Data van vervoersbewegingen zijn vanuit ‘Europa’ strikt gereguleerd. Autobedrijven bieden echter de eigenaar of leaserijder slechts zeer summier uitleg over de gegevens die hij zonder het te beseffen prijsgeeft. Dat geldt ook voor kopers van een tweedehands ‘connected’ auto. In het artikel klaagt onder anderen Benelux-directeur Cor Baltus van de Alliance Automotive Group (AAG) over de zijns inziens slechte voorlichting. Veel AAG-medewerkers zouden, zonder dat te weten, rijden met auto’s die gegevens versturen naar de fabrikant. Het wagenpark van AAG Benelux omvat 650 auto’s.
Vergelijkbare signalen tekent de zakenkrant op uit de mond van Leaseplan. Beide partijen eisen inzage in de voertuigdata, met het oog op hun belangen inzake reparatie en onderhoud. Een anonieme ex-Mercedes-verkoper zegt dat de importeur bonussen geeft aan dealers die genoeg klanten overhalen tot datadeling. Mercedes Nederland geeft hierop geen commentaar.
Wissen
Aleid Wolfsen, voorzitter Autoriteit Persoonsgegevens, pleit voor meer duidelijkheid in het showroomgesprek. “Een autoverkoper zou eigenlijk aan de klant moeten vragen: vindt u het goed dat ik u door heel Nederland kan volgen, waar u ook komt met uw auto?” Ook op de tweedehandsmarkt en in de autoverhuur is volgens Wolfsen actie noodzakelijk om privacy beter te beschermen. Hij suggereert de inbouw van een ‘deleteknop’ op het dashboard, om snel data te kunnen wissen.