Er zijn volgens verkeersminister Van Nieuwenhuizen geen concrete aanwijzingen dat dealers of medewerkers bonussen krijgen om klanten over te halen hun data te delen. Zowel de sector zelf als de Autoriteit Persoonsgegevens is daar niets van bekend.
Weliswaar voorzien de dealerstandards onder meer in een bonusstructuur, maar het aspect ‘klantdata’ maakt hier geen deel van uit. De minister schrijft dat in antwoord op vragen van de D66-kamerleden Schonis en Verhoeven. Aanleiding was een publicatie in het FD van begin maart, waarin een anonieme ex-Mercedes-medewerker werd opgevoerd als bron. De importeur onthield zich van commentaar.
Zorgplicht
Op het gebied van dataverwerking bestaan volgens Van Nieuwenhuizen grote verschillen. “Er zijn fabrikanten die al enkele jaren data verzamelen en enkele waar dit (nog) niet of nauwelijks gebeurt.” De zorgplicht om autobestuurders goed te informeren over de omgang met hun persoonlijke data ligt volgens haar bij de producenten en hun dealers. Uitgangspunt is dat de informatie ”beschikbaar en begrijpelijk” moet zijn voor de consument. Mochten zich niettemin klachten en signalen voordoen, dan komen de toezichthouders in actie. Los daarvan kondigt de minister aan dat ze op korte termijn toe wil naar betere consumenteninformatie over datafuncties bij aanschaf van een nieuwe of tweedehandsauto. “Hierbij wordt samengewerkt met de sector, die hierin een grote verantwoordelijkheid heeft.”
Toestemming
Hoewel voertuigdata kan leiden tot veiliger en beter doorstromend verkeer, staat volgens Van Nieuwenhuizen voorop dat de onderliggende gegevens in overeenstemming moeten zijn met geldende wetgeving. Daarmee deelt ze de mening van beide D66-Kamerleden dat data enkel gedeeld mogen worden na nadrukkelijke toestemming van de gebruiker (en niet zoals bij Tesla middels een afmelding). Verder wijst de minister erop dat in de AVG is vastgelegd dat burgers het recht hebben eerder gegeven toestemming voor verwerking van persoonsgegevens in te trekken.