Drie politie-eenheden starten met een pilot waarbij zij een jaar lang verschillende emissieloze voertuigen testen. Het gaat niet alleen om elektrische auto’s, maar ook om elektrische motorfietsen en speed pedelecs.

De voertuigen zullen door de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam onderling worden uitgewisseld. De politie wil met de pilot uit eigen ervaring te weten komen wat het gebruik van dergelijke voertuigen betekent voor het politiewerk.

Pim Miltenburg, hoofd operatiën Oost-Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie: “Ik ben benieuwd of mensen er in druk verkeer van schrikken als er ineens een politieauto langsrijdt, omdat ze niks aan horen komen. Maar ook wat er gebeurt als je een melding krijgt en je kunt geruisloos aan komen rijden.”

Laadstress

Uiteraard krijgt ook de politie bij het gebruik van elektrische voertuigen te maken met de bekende oplaadperikelen. “Het regelen van de infrastructuur die nodig is om te testen was nog het meeste werk in de voorbereiding. Want elk voertuig moet worden opgeladen en daar zijn laadpalen voor nodig op de parkeerplaats. Dan moet je dus ook rekening houden met de stroomcapaciteit van het bureau. Mocht nou blijken dat het opladen erg lang duurt, dan hebben we uiteindelijk een groter wagenpark nodig om inzetbaar te blijven”, aldus Miltenburg.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties