Auto’s met een bijgehouden onderhoudsboekje leveren gemiddeld meer dan drieduizend euro extra op ten opzichte van modellen waarbij geen onderhoudshistorie beschikbaar was. Een rookvrij interieur levert gemiddeld ruim tweeduizend euro meer verkoopwaarde op.

Dat concludeert verkoopplatform Looping uit een data-analyse van ruim 10.000 tussen januari 2023 en juni 2025 verkochte voertuigen, van bouwjaar 2010 tot en met 2022, met een kilometerstand tussen de 50.000 en 300.000 kilometer.

Zekerheid

Tweedehands auto’s op Looping met een ingevuld en aanwezig onderhoudsboekje leverden gemiddeld 8363 euro op. Bij auto’s zonder boekje, of waarvan de onderhoudshistorie niet was ingevuld, lag de gemiddelde verkoopprijs op 5250 euro, een verschil van 3113 euro.

“Een ingevuld onderhoudsboekje laat zien dat een auto serieus is behandeld,” zegt Sefa Sarioglu, woordvoerder van Looping. “Dat is waardevol voor alle leeftijden, maar juist bij oudere auto’s geeft het inzicht in hoe ermee is omgegaan. In plaats van een gok neemt het voor kopers veel onzekerheid weg.”

Volgens Looping worden auto’s met een duidelijk onderhoudsverleden bovendien sneller verkocht, tegen een betere prijs. “Zeker bij auto’s van de tweede of derde eigenaar maakt zo’n overzicht het verschil tussen twijfelen of kopen.”

Rookvrij

Auto’s waarin is gerookt, leverden gemiddeld 4970 euro op, tegenover 7060 euro voor rookvrije modellen. “De geur van rook krijg je lastig uit een interieur, zelfs na een grondige reiniging”, zegt Sarioglu. “Daarbij zijn er vaak zichtbare sporen, zoals verkleuring of aangetaste bekleding. Veel kopers zien dat als een teken van intensief gebruik en kiezen liever voor een auto die fris aanvoelt.”

Schade

Ook andere details blijken niet onbelangrijk. Auto’s met slechts één sleutel brengen in veel gevallen iets minder op, al is het prijsverschil doorgaans klein. “Een tweede autosleutel is voor veel kopers de norm”, legt Sarioglu uit. “Het lijkt misschien een detail, maar het geeft een completer en zorgvuldiger beeld.”

Verder blijkt uit de analyse dat ongeveer een derde van de auto’s niet volledig schadevrij is. In de meeste gevallen gaat het om lichte gebruikssporen, zoals krasjes of parkeerdeukjes. “Dat is niet gek,” zegt Sarioglu. “Bij oudere auto’s met hogere kilometerstanden hoort dat er nu eenmaal bij. Zolang het transparant wordt gecommuniceerd en de auto er verder netjes uitziet, hoeft het geen probleem te zijn. Een verzorgde uitstraling geeft kopers vertrouwen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 augustus 2025
Occasiongarantie is de norm
12 augustus 2025
3000 euro extra voor occasion met onderhoudsboekje
12 augustus 2025
‘Mannen bereid meer te betalen voor occasion dan vrouwen’
11 augustus 2025
‘Remblokken met asbest op Ali Express’
11 augustus 2025
Systeemstoringen digitale vignetten
8 augustus 2025
Job Haaksman conceptmanager AutoFirst
Meest bekeken berichten
Recente reacties