De overname van Care Autoschade is groot nieuws in de schadewereld. Investeerdersgroep AAC heeft alle aandelen van de schadeketen verkocht aan Rabo Private Equity. Dat is positief nieuws, volgens algemeen directeur Kees-Jan Bus van Care: “We kunnen de ingeslagen weg voortzetten.”

De komst van de nieuwe aandeelhouder is positief voor schadeherstelketen, aldus Bus. “We zetten de ingeslagen strategie verder door. Dit geeft duidelijkheid en van daaruit werken we gestaag verder aan onze strategische agenda. Het is uiterst positief dat Rabo onze plannen steunt”, vertelt Bus, die zegt dat de continuïteit van Care geen moment in gevaar is geweest.

Kort na de aanstelling van Bus in juni van 2013 werd de organisatie en het netwerk gestroomlijnd en is duidelijk gekozen voor een strategie met gedifferentieerde aanpak, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen cosmetische schade (CarExpress) en complexe schades (CareTech). Hoeveel van deze vestigingen er precies zullen komen, is nog niet helemaal duidelijk. “Wij zijn op sommige locaties al bezig om de vestiging om te bouwen of in onderhandeling. Duidelijk is wel dat CarExpress ook aan dealers zal worden aangeboden als een shop-in-shop formule waar cosmetisch schadeherstel wordt geboden”, aldus Bus. De Athlon locatie op het Rotterdamse Zestienhoven heeft bijvoorbeeld al zo’n shop-in-shop concept van Care.

Anno 2015 telt Care 54 vestigingen in ons land en veertien vestigingen in België. “We zullen zeker ook verder werken aan versterking van onze marktpositie in België en zijn bezig met het verder formuleren van expansieplannen”, zegt Bus.

Care terug bij Rabo

De verkoop van Care Autoschade aan Rabo Private Equity levert een soort deja vu op. In 2006 verkocht Athlon Car Lease, via Lage Landen (een volle dochter van Rabobank) haar ‘eigen’ schadenetwerk Care (opgericht door Athlon in 1992) aan de toenmalige directie onder leiding van Johan van Klinken. Investeringsmaatschappij NPM gaf haar support aan Van Klinken en werd toen al wel meerderheidsaandeelhouder.

Van Klinken haalde er in 2009 een private equity groep (AAC Capital) bij om de nodige investeringen te kunnen doen en groei te kunnen realiseren. NPM werd uitgekocht. Maar het zat de schadeketen, die hoofdzakelijk afhankelijk was van de gestuurde schade, niet mee. De verliezen liepen op, een overigens succesvolle herstructurering onder directeur Kees-Jan Bus, leverde te weinig op. Dat de schadeketen vorig jaar niet meer aan haar aflossingen en renteverplichtingen aan de bank kon voldoen, wordt door Bus ten stelligste ontkend.

Tegenwind

De belangrijkste factor die Care veel tegenwind opleverde, waren uiteraard de moeizame marktomstandigheden. Een structureel dalend schadeaanbod, prijs en margedruk door een hevige concurrentie in de gestuurde schadestroom, hebben Care, maar ook de andere schadeketens flink parten gespeeld. En nu is Care Autoschade weer terug bij Rabo. Want de private equity tak van Rabo heeft alle aandelen van Care overgenomen, dus van zowel AAC Capital (dat in 2013 nog een kapitaalinjectie van zes miljoen euro deed) als van die van de vorige directieleden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
Meest bekeken berichten
Recente reacties