Het wagenpark in ons land veroudert gestaag en als de verwachting van Aumacon uitkomt dan wordt dit effect dit jaar verder versterkt. Met diens verwachte 350.000 registraties gaan we een historisch dieptepunt tegemoet. Voor de aftersaleswereld is zo’n verouderend park niet verkeerd. Maar reken je niet rijk.
Allereerst de motivatie van Aumacon achter die 350.000 nieuwe registraties. Ik vermijd overigens bewust het woord ‘autoverkopen’, we weten wel beter. Lees ook de wagenparkanalyse achterin dit nummer om dat weer eens concreet op het netvlies te krijgen. Maar goed, die 350.000 komen niet uit de lucht vallen. De afgelopen maanden waren beroerd. Een wegvallend kwartaal, dat lopen we niet zomaar in. Bovendien: met stilstaande autofabrieken, inderdaad door dat vermaledijde virus, ontbreken simpelweg auto’s om uit te leveren. Dat argument horen we niet alleen bij Aumacon. Ook leasemaatschappijen zeggen dat klanten wel willen maar dat ze de behoefte niet kunnen invullen. Eric Berkhof spreekt zich in vergelijkbare woorden uit. Echter, de fabrieken konden niet snel schakelen naar stilstand dus de plots wegvallende vraag heeft wel voorraden doen oplopen. In die zin zien we ook scenario’s, vergelijkbaar met die van de financiële crisis. Vliegvelden vol gloednieuwe auto’s, dobberende boten met een vloot nieuw. Het stukje built-to-order is een probleem. Nu kun je weldegelijk voorraadauto’s afnemen, maar zelf configureren is er even niet bij als een fabriek dichtzit. Alleen, zo’n voorraadauto zie je niet altijd in de registraties terug. Gekentekende voorraad telt als registratie maar is nog niet verkocht immers. Wat opvalt is dat een klant niet wil wat er is, maar juist wat er niet is. De verkeerde voorraad moet dus actiematig gepusht worden. Leasemaatschappijen zeggen echter ook dat de leaseauto überhaupt minder aantrekkelijk is voor zowel werkgever als werknemer. Dat zien we nog niet in de registratiecijfers terug maar als dat gebeurt zal de veroudering van het park versnellen. Niet iedereen wil of kan een nieuwe met private lease afnemen. Daarnaast is er het bpm-effect dat nieuwe auto’s in ons land duur maakt en de run op jonge import en occasions doet aanhouden. De nu niet geproduceerde auto’s zijn de ontbrekende occasions van straks.