De autobranche heeft op alle fronten te veel spelers per potentiële klant. Of het nu gaat om merkdealers, schadeherstellers, bandenspecialisten, universele garages en hun grossiers: het werkplaatsaanbod is niet in evenwicht met het werkaanbod.

Kijk naar de Dealerholding Top 50, de Top 40 van Werkplaatsconcepten of de Top 25 van Schadeketens. Uit al deze ranglijsten blijkt één belangrijke trend: schaalvergroting, vooral als gevolg van overnames en in het verlengde daarvan, een consolidatiegolf. De oude structuur in stand houden maakt de keten duur. Bovendien is deze oude structuur op z’n zwakst, zodra nieuwe toetreders (online) hun kansen ruiken.

De schaalvergroting is zeker nog niet ten einde. Op dit moment ligt het accent op de consolidatie en voorwaartse integratie binnen de onderdelendistributie. En wat dat laatste betreft, zijn er twee grote onderdelendistributeurs die de toon zetten: LKQ-Sator en Autobinck-Partspoint-Brezan.

Met de overname van een aantal grote grossiers door LKQ-Sator en recent de strategische zet van Autobinck, door via haar dochter Partspoint (waar ook Brezan onder valt), de twee grootste AD-grossiers TC en Staadegaard in te lijven. Met als doel een parallelle grossiersketen naast Brezan te ontwikkelen.

Autobinck heeft daarvoor twee belangrijke redenen: een sterkere positie in een dalende aftermarkt en een bepaald tegenwicht bieden tegen LKQ-Sator. Het is zoals Bosal aftermarket directeur Dick Monté op een recente bijeenkomst van Automotive Insiders stelde: “In iedere markt in Europa is plaats voor twee grote spelers en wellicht een derde die probeert om tweede te worden. De rest heeft een rol aan de zijlijn.”

Lees hier het complete verhaal in nummer 11 van Aftersales Magazine >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties