De autobranche heeft op alle fronten te veel spelers per potentiële klant. Of het nu gaat om merkdealers, schadeherstellers, bandenspecialisten, universele garages en hun grossiers: het werkplaatsaanbod is niet in evenwicht met het werkaanbod.
Kijk naar de Dealerholding Top 50, de Top 40 van Werkplaatsconcepten of de Top 25 van Schadeketens. Uit al deze ranglijsten blijkt één belangrijke trend: schaalvergroting, vooral als gevolg van overnames en in het verlengde daarvan, een consolidatiegolf. De oude structuur in stand houden maakt de keten duur. Bovendien is deze oude structuur op z’n zwakst, zodra nieuwe toetreders (online) hun kansen ruiken.
De schaalvergroting is zeker nog niet ten einde. Op dit moment ligt het accent op de consolidatie en voorwaartse integratie binnen de onderdelendistributie. En wat dat laatste betreft, zijn er twee grote onderdelendistributeurs die de toon zetten: LKQ-Sator en Autobinck-Partspoint-Brezan.
Met de overname van een aantal grote grossiers door LKQ-Sator en recent de strategische zet van Autobinck, door via haar dochter Partspoint (waar ook Brezan onder valt), de twee grootste AD-grossiers TC en Staadegaard in te lijven. Met als doel een parallelle grossiersketen naast Brezan te ontwikkelen.
Autobinck heeft daarvoor twee belangrijke redenen: een sterkere positie in een dalende aftermarkt en een bepaald tegenwicht bieden tegen LKQ-Sator. Het is zoals Bosal aftermarket directeur Dick Monté op een recente bijeenkomst van Automotive Insiders stelde: “In iedere markt in Europa is plaats voor twee grote spelers en wellicht een derde die probeert om tweede te worden. De rest heeft een rol aan de zijlijn.”
Lees hier het complete verhaal in nummer 11 van Aftersales Magazine >>