BOVAG en RAI Vereniging verwachten dat er in 2026 361.000 nieuwe personenauto’s en 40.000 lichte bedrijfswagens worden geregistreerd. Daarmee blijft de Nederlandse automarkt volgend jaar op vergelijkbaar niveau als in 2025.
Dat concluderen de brancheorganisaties op grond van het jaarlijkse prognoseonderzoek van S&P Global waartoe zij opdracht hebben gegeven.
Historisch laag
Voor 2025 verwachten BOVAG en RAI Vereniging dat er 367.000 nieuw verkochte personenauto’s en 22.800 lichte bedrijfswagens worden geregistreerd. Daarmee blijft de markt steken op een historisch laag niveau. De markt was zich aan het herstellen na een aantal moeizame corona-jaren, maar nu stagneert dit herstel.
In 2026 zet die afvlakking naar verwachting door, waarbij de aanhoudende politieke en economische onzekerheid, matige koopkrachtgroei en bijbehorend voorzichtig consumentengedrag een belangrijke rol spelen. De Nederlandse economie groeit naar verwachting slechts beperkt (1,4 procent in 2026), terwijl politieke onzekerheid als gevolg van de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober en geopolitieke spanningen zorgen voor verdere terughoudendheid bij zowel consumenten als bedrijven.
Elektrificatie
De afbouw van stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen remt de groei van elektrische autoverkopen, bijvoorbeeld door het harmoniseren van de bijtellingsregels op 22 procent vanaf 2026. Dit leidt naar verwachting tot een tijdelijke verschuiving richting plug-in hybrides (PHEV’s), terwijl de verkoop van volledig elektrische auto’s juist licht terug zal vallen. De Nederlandse markt blijft wel een van de koplopers in Europa wat betreft EV’s en blijft aantrekkelijk voor nieuwe merken die hier hun modellen introduceren.
Lichte bedrijfswagens
Voor lichte bedrijfswagens verwachten BOVAG en RAI Vereniging in 2026 zo’n 40.000 registraties. Dat blijft ver onder het gebruikelijke marktvolume van circa 70.000 voertuigen en weerspiegelt vooral het na-ijleffect van de BPM-wijziging in 2024. Door het verdwijnen van de vrijstelling voor bestelwagens met een verbrandingsmotor hebben veel ondernemers hun aanschaf vervroegd, waardoor de markt in 2025 sterk terugviel en in 2026 slechts beperkt aantrekt.