Het Europese bandenlabel, geïntroduceerd in 20212 en geüpdatet in 2021, heeft niet het gewenste effect gehad. Dat stelt de Europese koepelorganisatie van banden- en rubberfabrikanten ETRMA.

Het bandenlabel is ontworpen om consumenten en wagenparkbeheerders te helpen de veiligheid en brandstofefficiëntie van banden te vergelijken. Door de aankoop van beter presterende banden te stilueren zou de CO₂-uitstoot verminderen en de verkeersveiligheid toenemen.

Budgetbanden

“Het EU-bandenlabel is bedoeld om de keuzes te sturen naar de best presterende banden, maar ondanks het bandenlabel presteert het snelst groeiende deel van de markt ook het slechtst: budgetbanden. Dit betekent dat de gemiddelde score nog steeds een D is voor rolweerstand (brandstofefficiëntie) en een C voor grip op nat wegdek”, aldus Adam McCarthy, secretaris-generaal van de ETRMA.

“Niet genoeg consumenten zijn zich bewust van het etiket en gebruiken het ook niet om hun keuze te bepalen. De volgende stap is complementaire strategieën die inwerken op prijs, gebruikskosten en prikkels, terwijl het label zelf behouden blijft eenvoudig en geloofwaardig”, concludeert hij.

Overheidsprikkels

De ETRMA wil nu dat de Europese Unie en de lidstaten de acceptatie van best presterende banden stimuleren door overheidsaanbestedingen en andere prikkels op basis van het bandenlabel. Een duidelijker bewustzijn en consistent gebruik van het label zullen innovatie belonen en de marktverschuiving naar beter presterende banden versnellen, zo meent de ETRMA.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2025
Hampsink sluit zich aan bij AllParts
15 oktober 2025
ETRMA wil overheidsprikkels voor betere banden
15 oktober 2025
De jaren negentig, deel twee
14 oktober 2025
Claro neemt Carwash Maastricht over
14 oktober 2025
Autoscout24: Occasionprijzen blijven dalen
14 oktober 2025
Sunny Cars: EV wordt nauwelijks verhuurd
Meest bekeken berichten
Recente reacties