Leaserijders die van baan veranderen, worden soms geconfronteerd met een hoge afkoopsom voor de leaseauto. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft het afgelopen halfjaar het aantal klachten over autoregelingen met 25 procent zien toenemen.
Uit onderzoek van VZR blijkt dat 81 procent van alle werknemers met een leaseauto een autoregeling getekend heeft. In 47 procent van alle autoregelingen is er sprake van een afkoopregeling bij het voortijdig beëindigen van het dienstverband. “Het is al diverse keren voorgekomen dat een werknemer wordt geconfronteerd met een afkoopsom van tienduizend euro”, aldus Jan van Delft, voorzitter van de VZR.
0 reacties
Het is niet zo gek dat in een “Autoregeling” ook vermeld staat dat schade door een vroegtijdige beëindiging van het leasecontract betaald moet worden, althans als het over een “eigen-keuze auto” gaat. Maar dat kan nimmer een vrijbrief zijn voor ongemotiveerde (soms absurd hoge) schadeclaims. De Wet geeft duidelijkheid: wie schade veroorzaakt kan verplicht worden dat te verhoeden, maar daar staat tegenover dat de bewijslast van de schade berust bij degene die schadevergoeding vordert.
In de praktijk komt vaak voor dat de (ex)werkgever de afkooop-rekening van de leasemaatschappij zonder veel aandacht gewoon doorschuift naar de werknemer en zelfs verrekenen wil met de laatste salarisbetaling. Dat is ongehoord en gelukkig is een rekenmethode beschikbaar waarmee op basis van geringe gegevens al kan worden vastgesteld of een claim wel of niet redelijk is. De VZR gebruikt de quick scan versie van het rekenmodel en dat werkt in veel gevallen al zo overtuigend dat verdere detaillering van de casus niet nodig is; de werkgever (of de leasemaatschappij) kiest eieren voor zijn geld. Het zou de lease-branche sieren om de alle contract-afkopen standaard te voorzien van een solide inzicht in de kostengegevens. Nee, niet de methodiek als bij het Keurmerk Private Lease, maar een echte toelichting van de kosten die het gevolg zijn van een vroegtijdige contractbeëindiging. Leasemijen die dat niet doen en zich verzetten tegen de VZR analyse lopen grote kans op een nederlaag bij de Rechter, ook dat is al bewezen.
SelectDrive kent géén boete als je van het contract af wilt.
Helpt bovendien goed bij het hebben en houden van een goede naam 🙂