Belangenorganisatie VZR stelt jaarlijks normbedragen vast voor een reële kilometervergoeding voor wie met een privéauto zakelijke kilometers maakt. Voor 2025 stelt VZR deze vergoeding voor een auto tot 25.000 euro op minimaal 28 eurocent en voor een middenklasse auto op 36 eurocent per kilometer.
De huidige onbelaste vergoeding bedraagt 23 eurocent, ongeacht de cataloguswaarde van de auto. In de optiek van VZR dekt deze onbelaste kilometervergoeding vrijwel nooit de werkelijke kosten van het zakelijk gebruik van de privéauto.
Berekening
VZR maakt in zijn berekening van een eerlijke kilometervergoeding onderscheid tussen vaste en variabele kosten. Wie toch al een auto heeft, moet ook de vaste kosten verdelen over zowel privé- als zakelijk gebruik, stelt VZR. De eigenaar van het voertuig draagt immers het volledig risico van het gebruik van de auto en daarmee ook de kosten voor de verzekering, het onderhoud en de afschrijvingen. Het is daarom niet meer dan reëel dat ook hiervoor een bijdrage wordt opgenomen in de vergoeding die door de werkgever wordt bepaald.
Daarnaast rekent VZR een beschikbaarheidsvergoeding, een bedrag per kilometer voor het beschikbaar hebben van de auto. Deze toeslag bedraagt 50 procent van het vaste gedeelte van de kilometerkostprijs.
De normbijdragen zijn gebaseerd op de meest gebruikte auto’s in drie categorieën: tot 25.000 euro, van 25.000 tot 45.000 euro en boven 45.000 euro. VZR adviseert werkgevers om minimaal het gewogen gemiddelde tussen de variabele kosten en de vaste plus de variabele kosten te gebruiken als kilometervergoeding.
Kilometerkosten | Kilometerkosten | Rente | Totaal | Normbedrag | |
Variabel | Vast | Vast+variabel+rente | |||
Tot €25.000 | €0,17 | €0,20 | €0,01 | €0,35 | €0,28 |
€25.000-€40.000 | €0,22 | €0,28 | €0,02 | €0,52 | €0,36 |
€45.000 | €0,28 | €0,43 | €0,03 | €0,73 | €0,50 |