De internationale occasionhandel kampt met een aantal problemen, zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Ecorys, in opdracht van Bovag. De brancheorganisatie heeft het rapport onlangs aangeboden aan staatssecretaris Vijlbrief van Financiën, met het verzoek hierop passend overheidsbeleid te maken.
Bovag benoemt de drie grootste problemen die uit het rapport naar voren komen. Dat is allereerst de termijn waarin de Belastingdienst een bpm-naheffing kan opleggen. Vijf jaar vindt de brancheorganisatie veel te lang en zorgt voor onzekerheid. Ook is er veel ruimte voor de vaststelling van de uiteindelijke bpm. Dat zou marktverstorend werken en fraudegevoelig zijn. Als derde wijst Bovag erop dat het identificatieproces bij de RDW omslachtig is, waardoor de wachttijden regelmatig oplopen.
Export
Bij de export speelt met name de onduidelijkheid hoe ver de onderzoeksplicht van de verkoper reikt. Ook sluit de regelgeving over bpm-teruggave bij export niet aan op de praktijk en is er het probleem van contante betalingen. Dit is in de internationale autohandel nog steeds gebruikelijk, gezien ook het feit dat bankbetalingen binnen de EU duur zijn. Aan de andere kant bestaat er bij contante betaling wel het risico van witwassen en btw-fraude.
Aanbevelingen
Concluderend stelt Bovag vast dat het ondernemersrisico voor handelaren onevenredig groot is, veroorzaakt door de strenge regelgeving enerzijds, maar ook door wisselend en onduidelijk overheidsbeleid. De brancheorganisatie doet de overheid enkele concrete aanbevelingen voor passend overheidsbeleid. Ten eerste moeten er heldere regels en procedures komen. Ook moet de identificatie door RDW en bpm-aangifte worden bespoedigd. Bpm-teruggave bij export moet eenvoudiger en cash moet worden uitgebannen. Internationaal betalingsverkeer moet dan wel betaalbaar zijn. Bovendien moeten identificatie van de klant en het onderzoek naar de betaling altijd door de banken en overheid geschieden en niet langer door het autobedrijf. Een en ander voorkomt dat ondernemers betrokken raken bij activiteiten waar een goedwillende ondernemer niets mee te maken wil hebben.
Foto: Bovag-voorzitter Han ten Broeke (links) en voorzitter van de sectie Bovag Autogroothandelaren Gerard ten Buuren (rechts) overhandigen de inzichten en wensen inzake de internationale autohandel aan staatssecretaris Vijlbrief van Financiën.