Meer kilometers en een groter, ouder wagenpark zorgen voor een grotere onderhoudsvraag, ondanks meer elektrische auto’s. De omzet blijft hierdoor gematigd groeien, al zorgen hogere lonen van schaars personeel voor margedruk, zo concludeert ING. Het wagenpark en het autobezit mogen op recordhoogte liggen, de nieuwverkoop blijft 15%-20% lager liggen dan voor corona.

Na het wegwerken van achterstanden van eerdere productiebeperkingen, zijn de levertijden van nieuwe auto’s genormaliseerd en zakt de afzet terug. Hierdoor kwam het aantal registraties van nieuwe auto’s in de eerste helft van het jaar 4% lager uit dan een jaar eerder. Particulieren krijgen in 2024 meer reële bestedingsruimte door dalende inflatie en loonstijging, maar het consumentenvertrouwen is nog altijd broos. Nederlanders hikken ook nog steeds aan tegen de overstap naar elektrisch, die het nieuwe kabinet minder wil stimuleren.

Aantal stekkerauto’s voor het eerst groter dan de dieselvloot, maar groeit mist nog snelheid

Met zo’n 55% zijn zakelijke aankopen goed voor het grootste deel van de nieuwe autoverkoop. Veel nieuwe zakelijke leaseauto’s van voor corona (2018-2019) zijn na contractverlenging door lagere kilometrages inmiddels vervangen en vanaf 2020 viel de markt door corona terug. Dit betekent dat de vervangingsvraag in 2025 een stap terug doet. Per saldo gaat de bank uit van een lichte daling tot 365.000 nieuwe registraties 2024 en 355.000 (-3%) in 2025. Dit betekent wel dat het niveau van 400.000 en ook het 5-jaarsgemiddelde van voor de pandemie (427.000) uit beeld blijft.

Gemiddelde leeftijd 12 jaar

Door een groeiende en gemiddeld oudere bevolking (die vaker een auto heeft), dijde het Nederlandse wagenpark in 2023 verder uit tot 9,07 mln. (+150.000). Het autobezit gaat daarmee door de grens van 1 op 2 inwoners gaat. Opvallend is dat de vloot deelauto’s hier nog niet veel vat op krijgt, maar dit gaat ondanks snelle groei nog om een beperkt aantal (8.000).

Het aanhouden van oudere auto’s door particulieren is een belangrijke reden voor groei, de sloopleeftijd van auto’s is de afgelopen 10 toegenomen tot 19,5 jaar. Per saldo ligt de gemiddelde leeftijd van het wagenpark daarmee rond de 12 jaar, terwijl deze in 2019 nog op 11 jaar lag, wat zorgt voor aanzienlijk meer ‘grijze kilometers’.

Efficiëntieverbetering wenselijk

De lagere nieuwverkopen en normalisatie van hoge prijzen drukken op de omzet van de autobranche, al blijft de occasionautohandel bijdragen en een onderhoudsmarkt een sterke steunpilaar. Minder onderhoud door elektrificatie doet hier nog niets aan af. Daarmee gaat de omzet op jaarbasis naar verwachting nog zo’n 4% omhoog. Hogere kosten drukken met met een verhoging van lonen met meer dan 6% echter wel op het netto-rendement, dat in 2023 al terugzakte naar 1,3% (Bovag branche barometer).

Voor maar liefst de helft van de bedrijven is een tekort aan (technisch) personeel nog steeds de belangrijkste belemmering. Tegelijkertijd zijn de oplopende loonkosten ook een zorg voor ondernemers. Al met al zullen de marges in de rest van 2024 onder druk blijven staan. Efficiëntieverbetering in de werkplaats kan het resultaat ondersteunen, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2025
Nieuwenhuijse Groep agent Polestar Zwolle
1 mei 2025
AISIN Europe bouwt aan de toekomst
1 mei 2025
Overname
30 april 2025
AUTO1: 10 procent meer elektrisch en hybride in 2024
30 april 2025
LKQ verzorgt aftersales VinFast
30 april 2025
‘Slimme dingen doen met data’
Meest bekeken berichten
Recente reacties