Staatsecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat de apk voor dieselvoertuigen per 1 juli 2022 wordt uitgebreid met een controle op de aanwezigheid van een goed werkend roetfilter door middel van een deeltjesteller.

Voor fabrikanten en leveranciers valt daarmee een grote onzekerheid weg, nadat een onverwachte motie van de Kamerleden Dijkstra (VVD) en Postma (CDA) er op 1 december 2020 toe leek te leiden dat de deeltjesteller in de ijskast terecht zou komen. De vrees bestond toen dat Nederland met de invoering van de deeltjesteller als onderdeel van de apk-keuring zou wachten tot in 2028 Europese regelgeving zou worden geïntroduceerd. Blijkens de Kamerbrief van 12 januari houdt Van Veldhoven haar rug recht, al heeft ze wel wat aanpassingen gedaan in de regelgeving.

Zo wordt de afkeurnorm voor dieselauto’s vanaf 2015 versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter, wordt de overgangsperiode met vier jaar verruimd (en gaat die gelden voor auto’s van de bouwjaren 2011 tot en met 2016) en treedt de nieuwe apk-test, met inbegrip van een roettest door middel van een deeltjesteller, pas op 1 juli in plaats van 1 januari 2022 in werking.

Innovatie

Martijn van Eikenhorst is als sectiemanager Equipment van RAI Vereniging “zeer content” dat de deeltjesteller ingevoerd wordt als verplicht onderdeel van de roetfiltercontrole bij de apk-keuring van dieselauto’s. “Het is van groot belang dat aandacht besteed wordt aan emissies binnen de apk, in plaats van dat alleen een elektronische meting plaatsvindt, of een visuele controle. Er wordt nu daadwerkelijk gemeten aan de auto. Fabrikanten moeten heel veel moeite doen, innovaties toepassen om die vereiste emissiewaarden te behalen. Het is goed dat er nu wordt opgetreden tegen misbruik van systemen die moeten zorgen dat de emissies keurig binnen de afgesproken waarden blijven. En ik vind het heel belangrijk dat wij in Nederland als eerste in Europa dit doen. Dat fabrikanten in Nederland de investering hebben durven doen in deze innovatie.”

Die fabrikanten zijn dan ook even opgelucht dat er nu eindelijk groen licht is voor een roetfiltercontrole tijdens de apk door middel van een deeltjesteller. Theo van Leeuwen, dga van VLT Test Systems en Autec: “Met de introductie van de deeltjesteller maakt de branche weer een kwaliteitsslag. Wij zijn overigens al helemaal voorbereid. Onze deeltjesteller VLT-E9700 is al door het NMi gecertificeerd en we kunnen snel uitleveren. We hebben in de aanloop naar de regelgeving geïnvesteerd in een goede beschikbaarheid.”

Voorbeeld

Ook Test Equipment Nederland heeft inmiddels een deeltjesteller die is goedgekeurd voor de Nederlandse markt. Directeur Patrick Andriessen is dus blij dat de deeltjesteller binnenkort verplicht wordt bij de apk. “We zijn al jaren bezig met de ontwikkeling van de deeltjesteller, en daar is heel veel tijd en geld in gaan zitten. Toen de motie werd ingediend was het wel even schrikken. Nederland staat bekend als een milieuland en we zijn nu ook echt een voorbeeld voor andere Europese landen, die ook absoluut naar ons land kijken. Ik heb vanmorgen nog een halfuur met Zweden aan de lijn gezeten. Daarnaast betekent dit voor ons natuurlijk hele goede business.”

Niet verplicht

Op verzoek van de autobranche komt er een vrije keuze voor aanschaf van een deeltjesteller, zodat apk-bedrijven die hier niet voor kiezen niet verplicht worden om hierin te investeren. Ze mogen dan ook niet de auto’s keuren en afmelden die onder de criteria vallen. Martijn van Eikenhorst heeft daar wel een kanttekening bij: “Het gaat om een investering die ieder autobedrijf kan doen. Vanaf vijfduizend euro heb je al een deeltjesteller. Het zou tegenover trouwe klanten ook geen goed signaal zijn als je moet zeggen: ‘Sorry, maar nu kan ik je niet meer helpen, ga maar naar mijn collega.’”

Verdienmodel

Patrick Andriessen ziet bovendien kansen voor de autobedrijven. “Ze kunnen nu al met de deeltjesteller aan de slag. Het is nog geen afkeurpunt, maar als je een diesel in de werkplaats krijgt, kun je alvast testen. Mocht het roetfilter dan niet goed blijken te werken, of verwijderd zijn, dan kun je de klant daarvan alvast op de hoogte brengen. Dan staat die in 2022 ook niet voor een verrassing als de auto moet worden afgekeurd. En autobedrijven kunnen natuurlijk verdienen aan het reinigen of vervangen van roetfilters, dus ik ben ervan overtuigd dat het voor autobedrijven een goede investering is.”

Deel dit artikel op​

0 reacties

  1. Jammer dat Nederland nu voorop staat. Waarom niet afwachten wat andere landen doen. Wij garagehouders moeten weer investeren terwijl andere landen de overheidsinstellingen zoals TUV (RDW) de investeringen hebben. Ook worden hier de kant van overheid en leveranciers beschreven en geen reacties van de garages. Tuurlijk is er een verdienmodel, dat wordt altijd verteld door leveranciers. Maar voor een kleine garage als wij is €5000 een enorme investering, die we niet zo snel terug verdienen. Ook niet met afkeuren van roetfilters. Want niet iedere roetfilter is vol en wordt uitgeschreven door software aanpassing. Dus worden wij weer op korte termijn verplicht om in tijden van Corona te investeren.

  2. Helemaal met de Heer Lips eens, Wat er ook nog bij komt kijken is de jaarlijkse controle van de deeltjesteller. Kost toch ook weer 600 euro voor een uurtje nazien en afmelden.

  3. Helemaal eens met dhr Lips , er zullen weinig garage bedrijven deze apparaat aankopen ivm het verdomhoekje waar de diesels nu inzitten dat zal in de toekomst niet veranderen ! Dhr. Andriessen is de enige die hier beter van denkt te worden ! Auto’s die niet meer door de APK komen gaan nog sneller op export omdat klant geen vervanging van een roetfilter gaat doen .

  4. De heren achter de bureau’s kunnen inderdaad mooi praten. De rekening komt weer op ons bordje, ga dit maar eens terug verdienen. De kleine autobedrijven zijn weer mooi de klos. Zeker in deze tijden is het al lastig om iets te verdienen, laat staan een grote investering te doen. Misschien kunnen onze leveranciers van equipment een lans breken of is een lease constructie een optie.

  5. Dat hij er komt was helaas te verwachten en zoals dhr. Lips terecht aanhaalt is het voor ons eigenlijk niet rendabel om die paar diesels nog te keuren.

    En dit: “Zo wordt de afkeurnorm voor dieselauto’s vanaf 2015 versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter, wordt de overgangsperiode met vier jaar verruimd (en gaat die gelden voor auto’s van de bouwjaren 2011 tot en met 2016) ” is weer typisch Nederlands. Het apparaat is er nog niet eens, waarom nu al weer versoepelen? Dat maakt het terug verdienen, als dat al lukt, nog moeilijker.

    Ik vrees dat het apparaat eerder stuk is (of in ieders geval afgeschreven), dan wel niet meer gebruikt hoeft te worden in de huidige vorm, dan dat hij terug verdiend kan worden.

  6. Het was te verwachten maar wij denken te stoppen met de waanzin tegen diesel motoren dus eigenlijk denk ik dat de RDW zelf maar het wagenpark moet gaan keuren.
    Wat ik het afgelopen jaar heb meegemaakt met het keuren/certificeren van de APK apparatuur voel ik mij als garage houder eigenlijk legaal opgelicht maar ja anders mag men niet keuren dus ik stel voor opzeggen en de RDW zelf het wagenpark maar laten keuren vallen daar ook gelijk de goede en slechte werkplaatsen eruit.

  7. Ook door de (niet) milieuvriendelijke electificatie en tegenwerken van de diesel motor door de overheid, terwijl de laatste versie schoner uit de uitlaat komt dan het luchtfilter in gaat, komen diesels straks minder tot niet meer voor. Vanaf 2030? worden er geen fosiele brandstof auto’s meer verkocht.
    HOE ga ik die investering van €5000 terug verdienen als een manszaak met 350 APK’s per jaar???

  8. De dieselmotor is door Den Haag en Europa al kapot gemaakt. Die verdwijnt nu massaal naar oost europa. Vele autofabrikanten zijn al gestopt met de ontwikkeling hiervan. Dus dan hou je over een paar jaar een handjevol diesels over. Die je moet gaan meten met een meter van 5000 euro+.
    En daar bovenop de ijkingskosten. Alleen die ijkingskosten gaan wij al nooit terug verdienen…
    Door de corona en thuiswerken ruimen nu al zoveel mensen hun diesel op. Er blijft niets over…
    Nederland loopt weer voorop….wees er maar blij mee!

  9. En ook deze vorm van APK-apparatuur zal niet in de vrije markt gaan vallen vrees ik. Dat wil zeggen dat afmelden alleen kan worden gedaan door leverancier van de machine, waardoor de kosten de pan uit rijzen. Het is mij al jaren een raadsel waarom alle APK-apparatuur buiten de hefbruggen niet in de vrije sector vallen, hierdoor wordt een machtspositie gecreeërd waar woekerprijzen voor gerekend worden. Moet hier niet een keer tegen opgetreden worden? Het kan toch niet zo zijn dat de garagehouder straks € 500,- moet gaan betalen voor het ‘ijken’ van een deeltjesteller, wat waarschijnlijk een half uurtje duurt?

  10. De vraag is hoeveel auto’s er worden afgekeurd. Voor dieselauto’s vanaf 2015 wordt de afkeurnorm versoepeld van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. Wij hebben een Iveco Dali (geboren in 2014) getest met roetfilter onder de auto en vermelding op het kenteken. Een bom kilometers op de km teller en de klant rijd geen grote afstanden achter elkaar (wordt bijna niet warm) Wij verwachten een enorme uitstoot tijdens de test maar de meting gaf 10250 deeltjes aan.. Voorlopig zit deze auto niet op de 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. De auto’s waar het roetfilter er onderuit is gehaald hebben wel een probleem, die schieten met de uitstoot de meter uit (hebben we ook getest.) De uitdaging is hoe het verdien model eruit gaat zien. Een extra regel op de factuur voor het meten is een optie en wij gaan die doorvoeren. Gedemonteerde en slechtwerkende roetfilters is ook een mooi verdien model.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
4 april 2025
Samenwerking Atlante, Electra, Fastned en IONITY
4 april 2025
Rob Kranenbarg vervangt Ton Hermus bij Omnia CCS
4 april 2025
Autobedrijf zonder fratsen
Meest bekeken berichten
Recente reacties