Over-the-air-technologie stelt autofabrikanten in staat rechtstreeks software-updates te installeren en nieuwe functionaliteiten aan een auto toe te voegen, zonder dat deze daarvoor naar het autobedrijf hoeft. Het is enerzijds een bedreiging voor de aftersales van zowel het universele als het dealerbedrijf, maar biedt anderzijds ook kansen op nieuwe verdienmodellen.

Dat is kortweg de uitkomst van een onderzoek dat VMS Insight in opdracht van Bovag heeft verricht. Het onderzoek is het derde in een drieluik dat eerder de impact van EV’s en ADAS op het autobedrijf onderzocht.

Grip op voertuig en klant

Uit het onderzoek blijkt dat de retailer voor de uitdaging staat om, meer dan ooit, zélf grip te houden op voertuigen en klanten, om onderdeel te zijn van een gestuurde reparatie- en onderhoudsstroom en om toegang te waarborgen tot merkspecifieke kennis en software. Over the air (OTA)-technologie kan ertoe leiden dat de grens tussen merkdealers en onafhankelijke autobedrijven scherper wordt; dealers kunnen immers profijt hebben van de relatie met hun fabrikant.

Data

Ook voor de dealer bestaat echter het risico dat zijn meerwaarde afneemt en de relatie met de klant op het spel staat. Europese wetgeving moet gaan bepalen welke partijen in welke mate en onder welke voorwaarden toegang krijgen tot data, software én klanten. Voor de ondernemer is het in elk geval zaak om snel te handelen en nu al keuzes te maken, concludeert Bovag.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 mei 2025
Ook ERA breidt airco-assortiment uit
13 mei 2025
Auto Nassau wordt TOP Merkspecialist Fiat
13 mei 2025
Nieuwe obligatie-uitgifte Fastned
13 mei 2025
Equipmentdivisie Alliance krijgt vorm
13 mei 2025
Ayvens bouwt nieuwe remarketinglocatie
13 mei 2025
Buiten kantooruren: ‘Iedere dag ben ik met mijn hobby bezig’
Meest bekeken berichten
Recente reacties