Over-the-air-technologie stelt autofabrikanten in staat rechtstreeks software-updates te installeren en nieuwe functionaliteiten aan een auto toe te voegen, zonder dat deze daarvoor naar het autobedrijf hoeft. Het is enerzijds een bedreiging voor de aftersales van zowel het universele als het dealerbedrijf, maar biedt anderzijds ook kansen op nieuwe verdienmodellen.
Dat is kortweg de uitkomst van een onderzoek dat VMS Insight in opdracht van Bovag heeft verricht. Het onderzoek is het derde in een drieluik dat eerder de impact van EV’s en ADAS op het autobedrijf onderzocht.
Grip op voertuig en klant
Uit het onderzoek blijkt dat de retailer voor de uitdaging staat om, meer dan ooit, zélf grip te houden op voertuigen en klanten, om onderdeel te zijn van een gestuurde reparatie- en onderhoudsstroom en om toegang te waarborgen tot merkspecifieke kennis en software. Over the air (OTA)-technologie kan ertoe leiden dat de grens tussen merkdealers en onafhankelijke autobedrijven scherper wordt; dealers kunnen immers profijt hebben van de relatie met hun fabrikant.
Data
Ook voor de dealer bestaat echter het risico dat zijn meerwaarde afneemt en de relatie met de klant op het spel staat. Europese wetgeving moet gaan bepalen welke partijen in welke mate en onder welke voorwaarden toegang krijgen tot data, software én klanten. Voor de ondernemer is het in elk geval zaak om snel te handelen en nu al keuzes te maken, concludeert Bovag.