Meer nog dan ’techniek’ wordt ’tijdgebrek’ door het merkkanaal gebruikt als blokkademiddel tegen universele autobedrijven inzake reparatie en onderhoud. Dat vermoeden uit ECSA, de overkoepelende vereniging voor de merkspecialisten, in een interview met Aftersales Magazine.

“Men wil dan bij een terugroepactie best helpen”, aldus woordvoerder Jur Ooijman, “maar zit zogenaamd vol. ‘Duurt nog drie weken’. Ik noem dat actief verzet.” ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG (Mercedes). Het sinds november 2016 geopende online meldpunt staat ook open voor andere universele autobedrijven. Als voorbeelden van obstructie noemt Ooijman ook de weigering een teruggeroepen auto in te nemen ‘omdat hij ‘m heeft niet geleverd’. Ook zou soms informatie uitsluitend in het Engels worden verstrekt, terwijl het intranet van de betreffende importeur ook de Nederlandse vertaling bevat. “We vermoeden dat de diepere strategie is de niet-merkdealer in een negatief daglicht te zetten: ‘kijk maar, hij weet het niet’ of ‘hij kan het niet’.” In hoeverre de vermoedens juridisch bewaarheid kunnen worden, moet de komende maanden blijken. De input vanuit het autobedrijf wil ECSA later dit jaar, via Bovag, neerleggen bij de mededingingsautoriteiten in Brussel. Het interview staat in de nieuwe, vrijdag verschenen editie van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
23 oktober 2025
BOVAG/RAI: 361.000 nieuwe auto’s in 2026
23 oktober 2025
Sustainable Repair Network AkzoNobel breidt zich uit
23 oktober 2025
VACO: Kwart auto’s rijdt op vierseizoenenbanden
23 oktober 2025
Nico Stolk verlaat ABS
23 oktober 2025
Terechte winnaar
22 oktober 2025
Omzet GPC 4,9 procent hoger in derde kwartaal
Meest bekeken berichten
Recente reacties