Meer nog dan ’techniek’ wordt ’tijdgebrek’ door het merkkanaal gebruikt als blokkademiddel tegen universele autobedrijven inzake reparatie en onderhoud. Dat vermoeden uit ECSA, de overkoepelende vereniging voor de merkspecialisten, in een interview met Aftersales Magazine.

“Men wil dan bij een terugroepactie best helpen”, aldus woordvoerder Jur Ooijman, “maar zit zogenaamd vol. ‘Duurt nog drie weken’. Ik noem dat actief verzet.” ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG (Mercedes). Het sinds november 2016 geopende online meldpunt staat ook open voor andere universele autobedrijven. Als voorbeelden van obstructie noemt Ooijman ook de weigering een teruggeroepen auto in te nemen ‘omdat hij ‘m heeft niet geleverd’. Ook zou soms informatie uitsluitend in het Engels worden verstrekt, terwijl het intranet van de betreffende importeur ook de Nederlandse vertaling bevat. “We vermoeden dat de diepere strategie is de niet-merkdealer in een negatief daglicht te zetten: ‘kijk maar, hij weet het niet’ of ‘hij kan het niet’.” In hoeverre de vermoedens juridisch bewaarheid kunnen worden, moet de komende maanden blijken. De input vanuit het autobedrijf wil ECSA later dit jaar, via Bovag, neerleggen bij de mededingingsautoriteiten in Brussel. Het interview staat in de nieuwe, vrijdag verschenen editie van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties