Meer nog dan ’techniek’ wordt ’tijdgebrek’ door het merkkanaal gebruikt als blokkademiddel tegen universele autobedrijven inzake reparatie en onderhoud. Dat vermoeden uit ECSA, de overkoepelende vereniging voor de merkspecialisten, in een interview met Aftersales Magazine.

“Men wil dan bij een terugroepactie best helpen”, aldus woordvoerder Jur Ooijman, “maar zit zogenaamd vol. ‘Duurt nog drie weken’. Ik noem dat actief verzet.” ECSA is de koepel van de merkspecialisten Vetos (Toyota), PCA (Peugeot en Citroën), VSR (Renault en Dacia) en MBSG (Mercedes). Het sinds november 2016 geopende online meldpunt staat ook open voor andere universele autobedrijven. Als voorbeelden van obstructie noemt Ooijman ook de weigering een teruggeroepen auto in te nemen ‘omdat hij ‘m heeft niet geleverd’. Ook zou soms informatie uitsluitend in het Engels worden verstrekt, terwijl het intranet van de betreffende importeur ook de Nederlandse vertaling bevat. “We vermoeden dat de diepere strategie is de niet-merkdealer in een negatief daglicht te zetten: ‘kijk maar, hij weet het niet’ of ‘hij kan het niet’.” In hoeverre de vermoedens juridisch bewaarheid kunnen worden, moet de komende maanden blijken. De input vanuit het autobedrijf wil ECSA later dit jaar, via Bovag, neerleggen bij de mededingingsautoriteiten in Brussel. Het interview staat in de nieuwe, vrijdag verschenen editie van Aftersales Magazine.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
19 december 2025
TECH360 levert eerste diagnosespecialist af
19 december 2025
Van Mossel Duitsland neemt leasevloot MisterGreen over
19 december 2025
Gerard Bolder voorzitter RAI Auto’s
19 december 2025
Resultaten autodealers iets beter in Q3
19 december 2025
Verkeersboetes sinds 2021 fors gestegen
19 december 2025
SDV is uitdaging voor schadeherstel
Meest bekeken berichten
Recente reacties