Bosch, Delphi en Hella-Gutmann zijn equipmentfabrikanten die remote diagnostics als speerpunt hebben. Cyberveiligheid en de snelle toegang tot de (voertuig)databases van de autofabrikanten zijn de factoren die tot de acceptatie van hun systemen moeten leiden. Wat zij bieden, is in eerste instantie werkplaatsefficiency.

Aftermarket-experts en werkplaatsprofessionals verwachten dat remote diagnostics binnen de aftersalesactiviteiten een belangrijke, zo niet de belangrijkste gamechanger voor de komende jaren zal zijn. Niet alleen zal remote diagnostics het speelveld veranderen; het heeft vooral de potentie de positie van het ongebonden kanaal te versterken. Ook dealerbedrijven – die hier voor de eigen merken natuurlijk al de nodige ervaring mee hebben – zullen er de voordelen van zien wanneer zij een multimerkenbeleid in de werkplaats hanteren.

Drempels

Voor Bosch en Hella-Gutmann zijn het uiteraard de universele autobedrijven die de vruchten van diagnose op afstand moeten gaan plukken. De equipmentfabrikanten zorgen daarbij voor een soepele toegang tot de systemen. Dat is niet altijd eenvoudig, want autofabrikanten schermen bij het toegang verlenen tot de systemen hun zaakjes altijd goed af. Dat autofabrikanten meesters zijn in het opwerpen van drempels bleek recentelijk weer bij het door de Europese Commissie voor zich uit schuiven van de sectorspecifieke regelgeving in het kader van toegang tot en gebruik van voertuigdata na een lobby-brief van koepelorganisatie Acea.

Aan de andere kant zijn er in de onafhankelijke markt al jaren onafhankelijke aanbieders van het op afstand uitlezen van voertuigdata en het geven van ondersteuning bij het inleren van onderdelen of het geven van updates. Universele autobedrijven waren zelf te weinig gemotiveerd om hierin te investeren, wat zich onder meer uit bij de geringe acceptatie van pass-thru.

Efficiency

Dat de marktverhoudingen veranderen, de digitale klantreis belangrijker wordt en het werkaanbod door de EV-transitie verandert, betekent uiteraard ook dat de werkplaatsorganisatie mee moet veranderen. Over the air updates en upgrades in het algemeen en remote diagnostics in het bijzonder zullen tijdbesparend kunnen werken. Zo zal het vaak tijdrovende zoekproces naar een vermeende storing drastisch dalen. Van diagnose tot foutcode-analyse en van inleren tot updates, alles in één moeite, zonder ingewikkelde protocollen. Het op fabrikantenniveau verder ontwikkelen van kunstmatige intelligentieconcepten (à la ChatGPT) zullen de kwaliteit van het diagnoseproces ook versterken, waarmee het resultaat zowel sneller als betrouwbaarder wordt, zaken die normaal gesproken niet altijd samengaan.

GEVAAR

Op deze manier wordt remote diagnostics straks een extra tool in de gereedschapskar van de monteur. De equipmentfabrikanten hebben de betaling voor de datavoorziening bij de autofabrikanten geregeld, zodat een autobedrijf in de vorm van een abonnement – credits in het geval van Bosch – met zijn interface over alle remote functionaliteiten kan beschikken. De apparatuur, of beter gezegd: het achterliggende systeem, neemt de monteur daarbij het diagnoseproces uit handen. Er schuilt overigens een gevaar bij het omarmen van remote diagnostics, juist door de efficiencyslag die gemaakt kan worden. Wanneer het ‘doorschuiven’ van complexe diagnoses aan gewenning wint, wordt de stap naar het uitbesteden van minder complexe diagnoses ook snel een gewoonte. Allemaal gericht op het behalen van de benodigde werkplaatsefficiency. Echter het zou zo maar kunnen dat werkplaatsmedewerkers de eigen competenties in deze gaan verwaarlozen en wellicht zelfs trainingen op dit gebied gaan skippen.

De keerzijde van remote diagnostics

Let op: remote diagnostics heeft ook een automatische component. Als het systeem een foutmelding detecteert, wordt automatisch – zonder dat de berijder is geïnformeerd – een diagnose uitgevoerd en eventueel middels een over the air update de storing geneutraliseerd. De vraag is hoe dit past in een onafhankelijk verdienmodel. Voor het ecosysteem van de autofabrikant kan het uitleggen van deze werkwijze de klant helpen overtuigen om zijn voertuigdata continu te blijven delen met het merkgebonden ecosysteem. Het is daarna geen grote stap meer naar predictive maintenance, ofwel voorspelbaar onderhoud, inclusief geplande over the air software-updates. Hier zal de onafhankelijke aftermarket zich ook een positie moeten verwerven. De aanstaande sectorspecifieke regelgeving – in het verlengde van de Europese Data Act – moet hier richtinggevend zijn.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 januari 2025
VASS start samenwerking met Autodistribution Nederland
24 januari 2025
Marktplaats merkt niets van ‘Tesla-schaamte’
24 januari 2025
Stoelendans onder de automerken
23 januari 2025
Nieuwe VW-gate?
23 januari 2025
Jato: BEV ondanks prijsval dubbel zo duur als in China
22 januari 2025
Geen cao-resultaat, vakbonden overwegen acties
Meest bekeken berichten
Recente reacties