Autopolis is gelegen in Bertrange, aan de rand van de Luxemburgse hoofdstad. In de wereld van de distributie en verkoop van auto’s is dit complex met 5.000 m² showroom en 22.000 m² vloeroppervlak een absoluut buitenbeentje, zelfs op Europese schaal.
Autopolis is sinds 2001 uitgegroeid tot de thuishaven voor niet minder dan elf automerken, maar is evenzeer op zichzelf een begrip als merk. “Autopolis was in het begin vooral een plek waar twee aanpalende garages stonden”, blikt Algemeen Directeur Marc Devillet terug in de tijd. Autopolis behoort toe aan de Belgische Alcopa Group. Nadat Europa in 2003 groen licht gaf voor de exploitatie van multimerkgarages, kreeg het huidige concept van Autopolis gestalte. “Het idee is ingevoerd uit de Verenigde Staten”, vertelt Marc Devillet.
Respect voor elk merk
Anders dan men zou durven vermoeden, hadden de betrokken merken geen bezwaar tegen het multimerkconcept dat Autopolis ontwikkelde. “Wij hebben altijd respect getoond voor elk individueel merk dat we onder het Autopolis-dak namen”, benadrukt Marc Devillet. “We respecteren met andere woorden steeds de corporate identity die elk merk oplegt. Dat is essentieel voor een goede verstandhouding en onze succesrijke groei. Wie Autopolis bezoekt, kan doelgericht op één merk afstappen, maar net zo goed op ontdekkingstocht trekken langs de verschillende merken. Zo heeft Autopolis zich als een eigen merk genesteld in het geheugen van de consument.”In cijfers uitgedrukt staat Autopolis voor een omzet van meer dan 6.000 nieuwe voertuigen in 2018 en meer dan 2.200 tweedehands auto’s in dezelfde periode.
Gemiddeld worden dagelijks 35 auto’s afgeleverd aan klanten. Autopolis telt vandaag 317 medewerkers. Dagelijks doorlopen gemiddeld tweehonderd wagens de werkplaats en de carrosserieafdeling herstelt wekelijks een zestigtal voertuigen. Om te kunnen beantwoorden aan de stijgende vraag en de toekomstige uitdagingen wordt binnenkort een nieuwe carrosserieafdeling geopend in een nieuw gebouw op een aanpalend terrein in Bertrange. Hier zal ook herstelling van glasschade opgenomen worden, evenals de modernste hersteltechnieken zoals smart en spot repair.Synergie en centralisatie
Het spreekt voor zich dat binnen Autopolis naar synergie gezocht wordt. Zo is er een horizontaal uitgezette managementstructuur voor alle onder één dak samengebrachte merkconcessies. “Human resources, ICT, financiën, marketing en communicatie worden gedeeld”, verduidelijkt Marc Devillet. “Digitalisering vormt een belangrijke uitdaging voor ons om korter op de bal te spelen in onze klantenrelaties. We ontwikkelen momenteel een chatbot om sneller afspraken te kunnen maken, een efficiëntere helpdesk te bieden en in te spelen op een jongere klantenkring. We voeren digitalisering door waar mensen zelf geen concrete meerwaarde kunnen bieden.”
Revolutionaire aanpak
De werkplaats ligt horizontaal uitgestrekt en biedt 44 werkplekken. De organisatie van de ruimte volgt hetzelfde principe als bij de inrichting van de showrooms: horizontaal is het één groot geheel, maar in werkelijkheid is het een aaneenschakeling van ateliers per merk, die allemaal voldoen aan de door de merken opgelegde voorschriften en waar merkspecialisten aan de auto’s werken. Zo is er een zone voorbehouden aan de US-cars, Fiat Chrysler Automobiles, Opel, enzovoort. “We zijn de Volvo-concessie met de grootste werkplaats in de Benelux en een van de grootste in Europa gecertificeerd voor Volvo Personal Service (VPS)”, vermeldt Marc Devillet met terechte trots. “Volvo legt strikte normen op voor de inrichting van de werkplaatsen, met een moderne aanpak en de modernste gereedschappen. Het belangrijkste in de VPS is de gepersonaliseerde en revolutionaire aanpak van de technici en van hun klanten.” Het Volvo-atelier telt twaalf werkplekken, allemaal voorzien van een schaarlift. De gebruikelijke werkmethode werd vervangen door een nieuwe aanpak voor onderhoud en herstellingen. Er wordt in teamverband gewerkt, zoals bij een pitstop in de F1, waardoor de meeste werkzaamheden binnen het uur worden afgewerkt. De klant beschikt over een persoonlijke service technicus (PST), die alles regelt rond aftersalesservice en ook alle vragen beantwoordt. Een vertrouwd gezicht verwelkomt de Volvo-klant bij elk bezoek aan de werkplaats.Verschillende zones
Op hetzelfde niveau is er een zone ingericht voor controle van de inruilers, en een andere zone voor de auto’s die wachten op aflevering. Nog een derde zone met zes werkplekken is gereserveerd voor een grondige reiniging van auto’s. Ten slotte is er een zone waar auto’s wachten om opgehaald te worden door hun eigenaar na een onderhoudsbeurt. Telkens zijn er teams samengesteld die verantwoordelijk zijn voor een bepaald proces of een reeks handelingen: de verwerking van overnames en occasions, het klaarzetten van de nieuw af te leveren auto’s, de logistiek intern en extern. Op het lager gelegen niveau is plaats voor ruim honderd demowagens verspreid over de elf merken. Hier staan ook overnames en stockwagens goed beschermd. De aflevering van nieuwe auto’s krijgt alle aandacht bij Autopolis. Voor een aantal merken zijn er specifiek ingerichte ruimten. “De nieuwe wagen zit onder een doek en wordt plechtig onthuld”, licht Marc Devillet toe. “Naast de auto staat een bord met de naam van de klant en de sleuteloverhandiging wordt op foto vastgelegd en als souvenir doorgestuurd.” De voorbereiding van de nieuw te leveren voertuigen is dicht bij de Autopolis-site ondergebracht. Het ‘bandenhotel’ maakt nu deel uit van de nieuwe carrosserieafdeling. Autopolis is tevens invoerder van Motul-motorolie en -smeermiddelen. In het gebouw zijn dan ook tanks geïntegreerd voor aan- en afvoer van de producten.Eigenheid
“Omdat we ons met Autopolis als merk profileren, voorzien we ook in eigen opleidingen om ons DNA over te dragen op onze mensen”, geeft Marc Devillet aan. De identiteit van Autopolis is ook terug te vinden in servicepacks en garantieverlenging gericht op de professionele klanten die hun voertuigen zelf aankopen. Hetzelfde aanbod is ook beschikbaar voor de particuliere klant. Daarnaast is Autopolis vanzelfsprekend partner voor zowel captive als universele leasemaatschappijen.