Vereniging Zakelijke Rijders verwacht dat in 2020 het aantal diesels ongeveer 24 procent van het totale wagenpark gaan innemen. In een overzicht van de volgens haar belangrijkste trends op het gebied van zakelijk rijden signaleert VZR een herwaardering van de diesel.
Afgelopen jaar nam de zelfontbrander noodgedwongen plaats in – stelt VZR – “het absolute verdomhoekje”. Maar voor 2020 verwacht de vereniging geen verdere afkalving, althans voor de schoonste dieselversie. Autofabrikanten hebben de laatste jaren immers behalve op elektrische aandrijving ook ingezet op schonere verbrandingsmotoren. Dat resulteert in een dieselmotor die voldoet aan de Europese emissiestandaard van 80 milligram NOx per kilometer. “We zullen dan ook zien dat zakelijk rijdend Nederland de diesel weer meer gaat waarderen.”
Elektrisch rijden
De overstap naar elektrisch rijden, dé trend in 2019, zal volgens VZR ook de komende twaalf maanden aanhouden. Van de leden geeft 32 procent aan dat de volgende zakelijke auto “zeker” een elektrische wordt. Ook de stroom van nieuwe EV-modellen zal een duit in het zakje doen. In 2019 was 17 procent van de achterban al méér elektrisch gaan rijden. Ook na de verdubbeling per 1 januari 2020 naar 8 procent (en 22 procent boven 45.000 euro) is de bijtelling volgens VZR nog steeds laag. In elk geval vormt ze voldoende stimulans om ook in 2020 te kiezen voor de volledige elektrische auto.
Keuzevrijheid
Als andere trend wordt een ruimere merkenvrijheid in de diverse autoregelingen voorspeld. Twee derde van alle zakelijke rijders mag komend jaar alle merken kiezen, mits binnen zijn budget. Met name de beperking op elektrisch rijden neemt af. Waar in 2017 nog 34 procent van de zakelijke rijders géén EV mocht rijden, zal dat volgens VZR volgend jaar dalen naar een kleine twintig procent. De oorzaken: prijzen van elektrische auto’s verschuiven richting middensegment, terwijl verder de acceptatie van EV’s groeit.
Mobiliteit
Ten slotte voorspelt VZR meer aandacht voor aanvullingen in mobiliteit. Door een toenemende filedruk, overvolle treinen en hoge parkeertarieven in binnensteden gaan volgens de vereniging hubs aan de rand van steden ontstaan. Het gaat hierbij om een aanvulling van vervoersmogelijkheden, niet om vervanging. Volgens de geraadpleegde zakelijke rijders zijn de overheid (72 procent) maar ook de werkgevers (50 procent) aan zet om aanvullende en nieuwe mobiliteitsoplossingen aan te dragen.