De overheid heeft vorig jaar gemiddeld ruim vijfduizend euro bpm per nieuwe personenwagen geïnd. Dat is 4,8 procent meer (232 euro) dan in 2018, blijkt uit cijfers van VWE Automotive die BNR heeft opgevraagd.
In totaal incasseerde de overheid in 2019 ruim 2,2 miljard bpm, zo’n 90,5 miljoen euro (4,2%) meer dan in 2018. De toename volgt op jaarlijkse stijgingen van de aanschafbelasting in 2017 (4.633 euro per auto) en 2018 (4.827 euro).
BNR noemt de aanhoudende stijging van de bpm opvallend in een jaar waarin de branche een recordaantal elektrische auto’s verkocht. Deze categorie is immers vrijgesteld van bpm. Toch steeg de totale bpm-opbrengst. Gemiddeld droeg de koper van een nieuwe auto vorig jaar 5.059 euro aanschafbelasting af
WLTP
RAI Vereniging schrijft de stijging toe aan de nieuwe WLTP-testcyclus, die een realistischer c.q. hogere CO2-uitstoot meet. In het verlengde daarvan neemt ook de bpm toe. Ook komende jaren zal daardoor de aanschafbelasting stijgen, vreest de branchekoepel. Onder druk van de Tweede Kamer komt het ministerie later dit jaar met resultaten van nieuw bpm-onderzoek.
totaal in euro’s | aantal nieuwe auto’s | Gemiddeld bedrag | |
2017 | 1.928.532.000 | 416.282 | 4.633 |
2018 | 2.171.663.000 | 449.944 | 4.827 |
2019 | 2.262.148.000 | 447.193 | 5.059 |
Groei 2019 | 90.485.000 | 2.751 | 232 |
Groei 2019 (procent) | 4,2% | -0,6% | 4,8% |