Bosch Car Service is met ruim vierhonderd aangesloten autobedrijven veruit het grootste werkplaatsconcept van Nederland. Toch is er nog altijd groei mogelijk, zowel in aantal bedrijven als inhoudelijk. Het tweede concept van Bosch, Autocrew, wil de komende tijd vooral zijn zichtbaarheid vergroten.
Bosch Car Service is met ruim vierhonderd aangesloten autobedrijven veruit het grootste werkplaatsconcept van Nederland. Toch is er nog altijd groei mogelijk, zowel in aantal bedrijven als inhoudelijk. Het tweede concept van Bosch, Autocrew, wil de komende tijd vooral zijn zichtbaarheid vergroten.
Conceptmanager Michiel Frijters van Bosch Car Service Benelux krijgt nog altijd aanvragen van autobedrijven die Bosch Car Service willen worden. “Het kan niet op alle plekken, waarbij we rekening houden met het bestaande netwerk. Het hangt ook af van de grootte van de bedrijven. Sommige ondernemers lopen tegen de grenzen van hun pand aan en kunnen niet meer klanten bedienen. Zo kan het gebeuren dat je in de Randstad binnen een straal van tien kilometer meerdere Bosch Car Service-bedrijven aantreft en in de provincie Groningen op eenzelfde oppervlakte niet een. Wat ook gebeurt, is dat ondernemers door overnames steeds meer filialen hebben en graag al hun filialen bij Bosch Car Service aangesloten willen hebben.”
‘Een concept verandert met de markt mee.
Zo starten we binnenkort met private lease voor de aangesloten autobedrijven.’
De auto verandert en een werkplaatsconcept verandert mee. Dat geldt ook voor Bosch Car Service en Autocrew, die beide in de basis op techniek gericht zijn. “Welke motorkap je ook opentrekt, er zit altijd een onderdeel van Bosch in”, aldus Michiel Frijters. “We hebben een aantal trainingsdagen in het concept zitten. Door corona geven we nu vooral online trainingen. Daardoor kunnen we ook snel schakelen. Een hot item nu zijn onze pass-thru-trainingen. Voorheen kwamen monteurs daarvoor naar Barneveld, zodat we een hele dag diverse merken konden behandelen. Online hebben we de trainingen opgesplitst in trainingen van twee, tweeënhalf uur en doen we het per automerk. We geven ook trainingen voor rijhulpsystemen. Met de DAS 3000 hebben we een universeel apparaat voor de kalibratie van rijhulpsystemen. Die training is heel erg populair, net als trainingen over elektrisch rijden en hybride rijden.”
De technische ondersteuning waarop Bosch Car Service-bedrijven kunnen rekenen, geldt ook voor de deelnemers aan Bosch’ andere concept, Autocrew. Conceptmanager Patricia van Baal: “Het verschil is dat Bosch Car Service-bedrijven acht trainingsdagen per jaar tegoed krijgen en Autocrew-bedrijven vier.”

Online trainingen
Dat die trainingen nu voornamelijk online plaatsvinden, wordt wisselend ontvangen, ziet Michiel Frijters. “Er is geen algemeen beeld. De ene monteur is het gewend omdat hij een deel van zijn opleiding ook al online heeft gevolgd; de andere monteur is dat niet gewend en heeft er wat meer moeite mee. Gemiddeld gezien worden de online trainingen goed geaccepteerd, maar het is natuurlijk niet voor iedereen de ideale oplossing. En voor persoonlijk begeleiding hebben we nog altijd de technische hotline. Daar zitten mensen die echt alles van auto’s en elektronica weten en die de autobedrijven één op één kunnen helpen. Eventueel kan op afstand met de diagnoseapparatuur de auto worden overgenomen en wordt via de hotline naar een oplossing gezocht. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.”
Ook op het gebied van de serviceproducten van Bosch verandert er het een en ander. Michiel Frijters: “We hadden altijd al autoverzekeringen, pechhulp en autofinanciering. Daar is vorig jaar de verlengde garantie bij gekomen. En we hebben nu net private lease toegevoegd. Je verandert met de markt mee.”
Het Autocrew-bedrijf biedt die mogelijkheid van private lease nog niet aan zijn klanten, maar zal daar begin 2021 een begin mee maken.
Marketing
Bosch Car Service en Autocrew ondersteunen de autobedrijven niet alleen met de techniek, maar ook op het gebied van marketing. Voor deelnemers aan beide formules is dit jaar een nieuwe website gelanceerd. Van de Bosch Car Service-bedrijven is ongeveer de helft voorzien van een nieuwe webstie, bij Autocrew zit dat op een derde. Die website is een grote vooruitgang, aldus Michiel Frijters. “We willen daarmee de autobedrijven online fit krijgen voor de toekomst. Hiernaast is er ook een online Marketing Toolkit (Autocrew Toolkit), waarmee ondernemers hun advertenties kunnen personaliseren en bijvoorbeeld rechtstreeks op social media-kanalen kunnen zetten. We helpen ook een goede plaatsing op de Google bedrijvenpagina voor elkaar te krijgen. Daarnaast adverteren we veel via Google Ads en op YouTube. Onlangs hebben we een grote radiocampagne laten lopen waarin we duidelijk maken dat Bosch Car Service ook de geschikte partner is voor onderhoud aan de elektrische en hybride auto. Bij veel consumenten leeft het idee dat een elektrische auto iets heel anders is dan een auto met verbrandingsmotor. Die campagne was bedoeld om duidelijk te maken dat een Bosch Car Service ook prima het onderhoud aan een elektrische auto kan doen.”
Wat campagnes betreft lopen Bosch Car Service en Autocrew wel ieder hun eigen race. Patricia van Baal: “In andere landen zijn het twee heel verschillende concepten. In Nederland zijn de concepten wat verder ontwikkeld, waardoor we ook Autocrew niet op de laagdrempelige manier kunnen opzetten als in het buitenland gebeurt. Zo heeft Autocrew in de Benelux net als Bosch Car Service een afsprakenplanner, maar daarbuiten niet. De belangrijkste wijziging voor Autocrew dit jaar was dat we van regionale naar landelijke marketing zijn gegaan. Autocrew-bedrijven konden altijd een regionaal marketingpakket kiezen, met bijvoorbeeld huis-aan-huiskranten. Franchisenemers misten echter naamsbekendheid, zodat we besloten hebben om Autocrew landelijk beter zichtbaar te maken. We hebben daarom bijvoorbeeld exposure gezocht op vrachtwagens, waar er nu veertig van rondrijden in Nederland. Ondersteuning om regionale marketing uit te rollen wordt wel nog steeds geboden, bijvoorbeeld met behulp van de Autocrew-toolkit.”

Elektrisch
Hoezeer elektrisch rijden ook in opkomst is, Bosch blijft voorlopig inzetten op alle aandrijfvormen. Michiel Frijters: “We zijn bezig met waterstof, maar ook benzine en diesel blijven nog heel belangrijk voor ons. Want buiten West-Europa zijn nog heel veel gebieden waar het niet mogelijk is om binnen afzienbare tijd een fatsoenlijk netwerk van laadpalen aan te leggen. En ook binnen Nederland zijn er verschillen. Binnen de Randstad rijden nu eenmaal veel meer elektrische auto’s dan bijvoorbeeld in Drenthe. Dat zijn meestal leaseauto’s en gelukkig heeft Bosch Car Service een flink aantal service level agreements met grote leasemaatschappijen. We doen dus veel onderhoud aan elektrische auto’s, maar dat zal voor ieder autobedrijf verschillend zijn en juist die verschillen zijn ook wel erg leuk om te zien.”
Professionals voor professionals
En dan start eind 2020 voor Bosch Car Service-bedrijven de nieuwe bedrijfswagencampagne, Professionals voor Professionals. “We merken dat de lokale ondernemer, bijvoorbeeld de loodgieter, de installateur, de timmerman, toch tot dezelfde bloedgroep behoort als de Bosch Car Service-ondernemer. We hebben alles in huis om ook het onderhoud aan die lichte bedrijfswagens te kunnen doen. Die ondernemers kennen Bosch ook vaak al vanuit het eigen vak, dus daar zijn ook raakpunten met de Bosch Car Service-bedrijven, dus van die campagne hebben we echt wel hoge verwachtingen, ook omdat het een groeiend en interessant wagenpark is. Het gaat ook om auto’s die niet lang stil mogen staan. Ons netwerk is zo uitgebreid dat we ook snel kunnen schakelen en met die ondernemer mee kunnen denken.”