Deeltjes met een diameter kleiner dan 2,5 μm (PM2.5), afkomstig van met koper verrijkte remblokken zijn schadelijker voor de longen dan roetdeeltjes van vergelijkbare grootte uit de uitlaat van dieselauto’s.

Dat is de conclusie van een onderzoek onder leiding van Dr. James Parkin van de universiteit van Southampton, zoals gepubliceerd op de website van Particle and Fibre Toxicology.

Vier typen

Voor het onderzoek werd de invloed van deeltjes remmenstof PM2.5–0.1 van vier verschillende typen remblokken (laag metaalhoudend, gemiddeld metaalhoudend met koper, niet-asbesthoudend organisch en keramisch) op longcellen vergeleken met dieseluitstoot (PM2.5–0.1). Het blijkt dat met name remmenstof afkomstig van niet-asbesthoudende organische en keramische remblokken de grootste neiging hebben om longcellen aan te tasten. Deze effecten zijn zelfs groter dan van roet uit de uitlaat van een dieselauto.

Koper

Uit het onderzoek blijkt verder dat met name het koper in dergelijke remblokken verantwoordelijk zijn voor de schade die PM2.5-deeltjes aanrichten aan longcellen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 juni 2025
Luca de Meo verlaat Renault, en de sector
16 juni 2025
Registraties in beeld: Nissan
13 juni 2025
Pim Nass commercieel directeur banden AAGB
13 juni 2025
Cleijsen neemt Moonen Autoschades over
13 juni 2025
Equip Auto zet klassieker in het zonnetje
13 juni 2025
Zand
Meest bekeken berichten
Recente reacties